Isnin, 14 April 2008

Nak Tubuh Parti Baru:Janganlah Nak Mengarut Redhuan !

Teman mulanya tak mahu percaya bila, sahabat teman, si China Muslim yang bernama Redhuan D. Onn nak tubuh parti baru. Tapi bila beliau talipon teman baru-baru ini dan merapu dalam nada serius nak tubuh parti baru, teman menjadi agak gelisah.

Redhuan yang dulunya ahli Pas dan pernah menjadi exco pemuda Pas Pusat pada suatu ketika dulu, kini tiba-tiba didatangi semanggat untuk kembali ke dalam dunia politik.

Teman pun jadi hairan mengapa Redhuan yang telah menyepi diri dari politik dan menjadi orang penting salah sebuah projek Open Source di dunia ini , tiba-tiba nak tubuh parti baru yang dikatakannya, berpaksikan kepada perjuangan Islam. Apakah dia telah jemu dengan dunia IT? Atau dia dah merasa terlalu hebat seperti Obama, dan merasakan layak memimpin sebuah parti baru Islam?

Sebagai sahabat Redhuan Daniel Onn, izinkan teman bercakap dengan beliau melalui blog ini. Teman tahu, dia selalu juga menjenguk blog teman yang tak seperti blog beliau yang sarat dengan pemikiran yang hebat yang boleh dibaca disini :-

"Wan apa sudah jadi sama lu? Lu punya otak sudah menggongkah? Wa, tak ada halangan lu tubuh parti baru ,sebab wa cukup demokratik. Tapi wa ingat, baik lu kembali pada Pas.

Pas sekarang sudah jadi parti hebat. Dulu orang China dan India manyak takut dengan Pas. Dulu dia olang ingat, kalau sokong Pas, itu burung dalam seluar kena potong. Tapi sekalang, fikiran itu macam sudah tarak. Dia olang punya burung masih salamat ma. Lu faham , apa wa cakap? Tarak faham, lu masih wa anggap masih belum pandai. Jangan marah ha , apek!

Wan, bukan senang buat parti baru. Lu, mesti ada pengikut. Mungkin lu ada pengikut, macam itu olang, Malek Hussin, Badrul, Kamal Koh dan lu punya anak bini. Tapi lu kena ingat, itu Malek hussin mana mahu jadi lu punya pengikut? Malam sikit Wan. ! Itu olang banyak setia dengan Brother Anuar.

Lu mahu panggil itu Badrul? Dia dulu sangat fanatik sama Pas. Sekalang dia sudah jadi olang Umno totok. Dia masuk UMNO mahu jadi jutawan. Tapi Dia masih tolak habuk . Apapun gua secara peribadi , sangat tabik sama dia. Kepala otak dan idea manyak best. Tapi otak bagus dan idea best , tarak guna kalau tarak boleh jalan . Lu faham maksud gua Wan? Kalau tak faham lu punya otak lebih teruk dari Badrul!

Itu Kamal Koh masih Pas. Walaupun dia tarak aktif, dia sibuk dengan dia punya bisniss. Dia mahu jadi jutawan macam dulu.

Lu mahu panggil wa , join itu parti Islam baru? Wa, masih Pas. Wa sudah tak seperti dulu. Sekalang wa banyak sakit. Bila-bila masa wa boleh kojol. Lagipun, wa masih setia dengan Pas. Itu hak demokraktik wa! Lu tarak boleh campur!

Habis , siapa lagi lu mahu ajak?. Wa ingat, tarak siapa mahu ikut lu. Mungkin lu punya bini dan anak saja mahu ikut. Atau lu boleh cuba Syed Azzad atau Razzi. Dia olang pun terlebih cerdik macam lu!

Wan, gua tahu, lu banyak bijak punya orang. Lu banyak baca buku. Lu satu dunia sudah pergi. Lu, pun baik punya olang. Sheikh Abdul Kadir As Sufi, lu punya guru, wa pun suka juga. Tapi jadi pemimpin Parti Islam, lu kena lebih hebat dari Haji Abd Hadi. Lu boleh kah?

Gua, ingat baik lu jangan buang masa. Kita sudah ada Parti Islam. Itu parti Islam wa tarak cakap sudah 'perfect'. Masih banyak kelemahan. Dan adakah Lu ingat lu punya parti baru, boleh jadi lebih baik dari Pas?

Wa, sejak awal tak mahu 'object' lu punya pendirian. Gua banyak demokratik punya olang. Tapi gua kasihan sama lu, takut tarak pengikut. Nanti wa sedih, bila lu jadi orang yang cakap sorang-sorang kerana lu punya parti tarak orang mahu ikut. Wa, tak mahu airmata wa tumpah, tengok lu punya nasib pergi jalan-jalan seluar tarak pakai!

Oleh itu , sekali lagi wa , cadangkan lu masuk Pas semula. Jangan mengarut mahu tubuh parti baru. Banyak hal , lu boleh sumbang pada Pas. Lu punya kawan-kawan dalam Pas masih ada. Mereka boleh maaf sama lu, dan beri lu peranan penting dalam Pas. Wa cuma, nasihat. Kalau lu tak mahu dengar, lu boleh jalan!

Jangan marah sama gua lah Wan. Wa punya otak hari ini tarak berapa stabil. Wa demam. Kalau lu marah, lu boleh hantam gua cukup-cukup. Tarak jadi hal punya . Kalau gua boleh jawab, gua jawab rapat-rapat. Kalau tarak boleh, gua tiru macam bang dollah: Buat bodoh".

5 ulasan:

Redhuan D. Oon berkata...

Jarang wa ketawa baca blog.. ni pertama kali wa ketawa seorang diri sendiri di sini kerana anak dihantar bini kat sekolah.

Wa tengah sibuk ini tengah prepare mau pegi negeri Darul Salam yang barangkali tidak ada PAS tetapi ada kawan lama saya iaitu Kamal Leang yang bersama dengan Kamal Koh dan saya dulu dulu kala 1985an berjuang sehingga beliau jual cili boh dan tong gas dan Kamal Koh dan wa jual air tebu tepi jalan di luar Harakah di Jalan Pahang Barat.

Wa tidak mau balik kepada PAS kerana wa sudah tinggalkannya. Apa sebab akan dibongkarkan seluas-luasnya dalam bog wa dan bukan blog lu pasal nanti lu famous dan bukan wa. Kan wa mau pengikut ramai mah? Lu kan kesian sama saya, habis nanti wa kutip pengikut satu demi satu la. Tak ape, wa dulu pun kutip ayat Allah pun satu demi satu.

Wa mau tanya lu, itu PAS lu sendiri pun tau tidak suci dari hujung rambut sehingga lutut, wa pun sama. Tetapi Cina ada bilang yang Melayu pun ada ikut, ini dunia hah manyak luas, lu sangka lu seorang saja mau cari makan ah? Masing-masing dia punya periuk belangga ma?

Itu tabligh hah, takde politik pun boleh hulur hilir bawa periuk belangga, dia punya maulana pun kita tadak nampak tapi apa pasal kita banyak ikut sama dia? Pasal dia kuat jalan mah.

Tetapi sebagai Cina dalam PAS kita bukan semata-mata kuat jalan tetapi lebih penitng lagi hah ialah kuat fikir.

Saya rancang tubuh parti ini berdasarkan fikir, zikir wa bibir. Dan wa mau parti ini berdasarkan bukan seMalaysia tetapi Dunia, ada faham? Ini dunia begitu luas. Kan Allah dah bagi tau sama kita? Kenape mau kasi sempit?

Dan juga wa mau parti ini kurangkan mengumpat dan lebih bertaubat. Lepas itu wa mau orang cerdik pandai naik tanpa membodek orang sekeliling tuan guru atau tuanku.

Wa Cina jenis Islam punya, tak suka dunia maupun bodek dunia. Tetapi Shaykh AsSufi saya dari England mari punya jam dia bidas saya kata saya ini Cina Allah bawa masuk Islam kerana untuk Islamkan negeri Cina. Wa pun mau kata Shaykh saya gila tetapi dia suruh wa tunjukkan tangan saya wa punya tunjuk tangan saya, tetapi tade nampak apa-apa. Dia kata sejengkal dari tangan wa ada segala-galanya, wa pun sangka aiyoh.. apa wa ini anak bani tamim kah ke imam mahdi kah? Mana ada ape-ape dalam tangan wa?

Tetapi beliau kata "La HauLa Walaa Quwwata Illah" wa tahu lah itu makna, tetapi wa tengok tade apa-apa.. lepas itu wa jatuh bisnes IT kerana dotcom meletup, bukan bom tetapi wa tade kerja dan musafir seorang diri bawa diri ke seluruh nusantara dari Sumatera sehingga Surabaya mencari diri selepas itu baru wa sedar banyak ayat-ayat Allah.
"Bukankah bumi Aku luas?" Dan akhirnya wa musafir seribu kilometer tetapi hijrah satu kilometer ke Kuang sekarang ini yang hijau dengan kebun dan kolam wa pun menanam dan buat ikan, wa pun teringat shaykh wa punya cakap ada banyak betul pasal dari tangan wa dengan jari sahaja wa tanam banyak benih, dan kasi makan ikan dan wa boleh hidup nyaman. Lepas itu ada line streamyx masuk rumah wa, wa pun pelik apasal wa sudah jadi petani ada kontrektor telekom mau pasang itu line?

"Bukan bang", kata kontrektor, wa sangka mau tipu wa, "Ini ada offer, 68 rial ada modem sekali, dan tade limit lu pakai" Wa pun kata tak pe la pasanglah... wa pun bukan ada bisnes IT lagi wa suda farmer ade nampak?

Tetapi wa duduk dalam kebun hutan Kuang sini wa ketuk itu kekunci pun pakai jari tangan dan wa pun ketuk sama ketuk sehingga wa buat ajaran open source ke dalam www.red1.org .. panjang cerita tetapi akhirnya daripada kebun saya, orang dunia angkat wa jadi pemimpin itu www.adempiere.org dan bagi tiket wa terbang sini sana sehingga Jerman, Filipina dan baru wa teringat Shaykh wa punya cakap.

Jadi wa tak boleh jawab soalan masa depan. Itu semua tangan Allah. Buat masa ini wa akan tubuh parti berpusat nanti di HQ wa di Berlin sikit hari lagi. Wa mau buat ini Malaysia sebagai satelit pasal ia pun sudah angkasawan. Tadak hairan kerana wa siang-siang cakap takde tukar. Yang orang lain cakap ada tukar bukan saya pun salah.

Red1
Remember My Name

Tanpa Nama berkata...

Wa Cina jenis Islam punya, tak suka dunia maupun bodek dunia. Pegi mampus la dengan lu punya ayat. Tengok cermin renung sendiri. Lu punya ex-staff satu pun tarak respect sama lu. Mahu bikin parti baru...huh...mimpi la lu. Dkt blog ni pun bila baca, terang2 cara tulisan sheikh nak letupkan lu punya nama saja....hipokrit. PEGI MAMPUSSSSSSSSS LA LU

Ibnu Hasyim berkata...

Dari Ipoh ke Sabak Bernam
Naik kuda di panas terik,
Hilang sepuh tinggal senam
Itulah tanda emas tak baik.

Dari Ibnu Hasyim

Redhuan D. Oon berkata...

Semua staff saya executive level. Saya tau ini ex-staff mana. Problemnya apabila inerbiu mereka cakap sanggup ni dan sanggup tu asal di bayar gaji lebih. Apabila sudah bayar, tanak baca manual operasi, atau mampu melakukan managerial reporting, dan asyik tunggu je arahan macam bukan pegawai. Malaslah nak meletir kat dia maka saya bagi je kekebasan gaji berjalan tanpa kerja. Itu dia anggap constructive dismissal yang cukup merugikan kita.

Tanpa Nama berkata...

hahhhahhahahah