Sabtu, 23 Februari 2008

Ulasan Tentang Cakap-Cakap Tiga Ekor Orang Utan

Dr Helmi Yahya tak jadi bertanding di Permatang Pauh. Pirdaus Ismail, bekas Imam Besar Masjid Negara yang pernah kalah di tangan Dr Wan Azizah pada tahun 2004 di Parlimen Permatang Pauh dicalunkan semula. Makanyanya, terselamatlah Dr Helmi Yahya dari disembelih. Dengan demikian untuk kali keduanya pula Ahlul Kitab Islam Hadhari, Pirdaus Ismail, terpaksa menyuakan tengkuknya untuk di sembelih oleh para penyokong doktor pakar mata yang juga isteri kepada DSAI.

Dalam kenyaataannya di Utusan Malaysia hari ini, Ahlul Kitab terbilang itu, berkata bahawa parti pembangkang akan melakukan pembunuhan Karekter di Permatang Pauh.


Geli hati betul teman membaca kenyataan seekor ahlul kitab ajaran Islam Hadhari. Tidakkah dia sedar, bahawa dia telah melakukan pembunuhan karekter ke atas dirinya sendiri. Bukannya orang lain.


Sebaik sahaja dia menyertai UMNO dan menjadi calun BN yang penuh dengan sejuta jenis kebusukan, dia telah dengan sengaja membunuh karekternya sendiri yang dihormati atas sifatnya sebagai bekas Iman Besar Masjid Negara yang alim, al hafis, warak dan mempunyai akhlak yang terpuji.


Masakan dia lupa, semasa PRU tahun 2004 bukankah dia telah mengunakan kakinya sendiri , menendang peti undi kerana marah? Bukan Wan Azizah yang paksa dia menendang peti undi itu. Dia sendiri yang tiba-tiba menjadi panas baran.


Itu sebab dari awal lagi ahli keluarganya telah berpesan: "Hang akan jadi jahat bila masuk UMNO". Namun Pirdaus yakin bahawa ilmu, amalan dan akhlaknya akan meningkat seratus peratus dengan menyertai UMNO.


Masalahnya, rakyat melihat perbuatan Pirdaus yang didorongi oleh bisikan syaitan , menendang peti undi , sebagai tanda bermulanya kerosakkan keperibadiannya sebagai bekas Imam Besar Masjid Negara.


Oleh itu teman nasihatkan Pirdaus melihat ke dalam dirinya sendiri dan seterusnya bertanya mengapa sanggup diperalat oleh bang dollah dan sekutunya sehingga terpaksa melakukan pembunuhan kereter ke atas dirinya sendiri.


Sebagai orang yang pernah menjadi makmum semasa Perdaus menjadi Imam solat Jumaat pada suatu waktu dulu! teman ingin menitipkan pesan yang amat sederhana kepada Pirdaus supaya cuba periksa sudah tinggal berapa peratus ayat-ayat Allah yang masih beliau hafal. Teman kasihan, kalau Pirdaus hanya teringatkan surah Al fatihah dan beberapa ayat-ayat dari jus Amma!


Lupakan Pirdaus sekejab.Teman nak sentuh tentang Rais yatim.


Hari ini Utusan Malaysia melaporkan, bahawa Rais Yatim telah menyeru supaya Tok Guru Nik Aziz berkursus bagi meningkatkan tahap budi bahasanya. Rais Yatim sanggup menyediakan kelas di ASWARA, khas untuk Tok Guru Nik Aziz berkursus kononnya dalam bab budi bahasa yang beliau lemah.


Rais yatim mungkin beranggapan bahawa dalam dunia ini, manusia yang paling halus budi bahasanya, ialah beliau sendiri. Tok Guru Nik Aziz yang telah mengumpamakan UMNO sebagai orang Utan seolah dikatogerikan sebagai orang yang paling kasar bahasanya oleh Rais Yatim.



Teman tak nak banyak komen, sebab isu 'orang utan' teman dan kawan-kawan lain telah memberi ulasan yang panjang lebar.


Cuma teman nak berpesan kepada Yatim yang kononnya halus budi bahasanya, takutlah pada tuhan kerana budi bahasa yang tinggi tidak banyak memberi erti sekiranya sanggup beliau mengisinkan isterinya tak bertudung sanggup bersekongkol dengan kerajaan melanggar peraturan Allah.


Dan Rais Yatim mungkin tak pernah lupa bahawa tangannya telah melakukan dosa kerana menyokong dan menandatangani petesyen gerakan IFC , yang jelas mempunyai ajenda jahat terhadap Islam. Yang diantaranya , menuntut supaya orang Islam yang hendak murtad diberi kebebasan tanpa had untuk menganut agama yang dirasakan sesuai.


Adakah Rais Yatim menyangka , kata-kata yang penuh dengan kesopanan dapat menebus dosa beliau yang menyokong ajenda jahat IFC? Tolonglah fikirkan wahai Rais Yatim kalau kau tak mahu dilabelkan sebagai orang utan!


Apakata, Rais Yatim bandingkan cara hidup beliau dengan Tok Guru Nik Aziz yang bagaikan langit dan bumi.


Teman juga sarankan supaya Rais Yatim lebih prihatin dengan tahap moral pelajar-pelajar di ASWARA sebelum menjemput Tok Guru Nik Aziz berkursus di situ .


Adakah pelajar-pelajar ASWARA kesemuanya berbudi bahasa ,bermoral tinggi dan bersolat? Teman pernah dua tiga kali ke ASWARA. Amat pilu hati teman bila sampai waktu solat zohor surau yang terletak di sudut 'ground Floor' yang tidak jauh dari Pejabat Hal Ehwal Pelajar , teman dapati hanya diimarahkan oleh beberapa kerat pegawai dan pelajar ASWARA!.


Rais Yatim juga , teman nasihatkan supaya tidak lupa untuk meninjau bergaulan bebas terutama pelajar jurusan Perfileman. Teman akui terdapat beberapa orang pelajar begitu pandai mengunakan bahasa yang penuh sopan santun. Tetapi apakah jadahnya jika pergaulan mereka tidak tidak dikawal secukupnya sehingga boleh mengatasi perangai dan pergaulan bintang filem Hollywood!


Sila Rais Yatim jawab soalan teman ini , adakah beliau sengaja mahu ASWARA mencetak bakal pengiat-pengiat seni yang serba keparat, yang sanggup mengabaikan agama demi dunia seni Malaya yang serba kacau bilau dan lintang pukang?.


Akhir sekali , jangan marah kalau teman cadangkan kepada Rais Yatim supaya cermin diri sendiri terlebih dahulu, sebelum bercakap tentang Tok Guru Nik Aziz. (Teman tidak bermaksud untuk mengkuduskan Tok Guru). Diharapkan beliau insaf dan keluar dari sarung orang utannya!


Sekarang lupakan tentang Rais Yatim buat sementara. Teman nak sentuh sikit tentang Khairy, anak menantu kepada seorang insan yang paling kuat berbohong di Malaya.


Khairy dilaporkan oleh Utusan Malaysia, mencabar Pas supaya meletakkan konsep negara Islam dan kebajikan di dalam manifestonya serta tidak berbohong kepada rakyat keupayaannya membentuk kerajaan.


Teman tak nak ulas panjang-panjang kenyataan si orang utan merangkap setan yang sentiasa bersilat dengan penuh tipu daya . Kalaulah Khairy boleh dengan lancangnya membuat cabaran , maka teman pun juga suka untuk mencabar balas ,supaya Khairy sanggup berdebat dengan mana-mana AJK Pemuda Pas Pusat mengenai isu negara Islam.


Kalau Khairy tak sanggup maka beliau teman nasihatkan mendaftar diri dimana-mana Taski atau Pasti supaya beliau boleh diajar mengenal huruf alif , ba , ta. Dan seterusnya belajar asas-asas Islam. Kalau belajar tentang Islam yang paling asas pun kau tak mahu , eloklah kau tutup mulut dan jangan cakap tentang apa yang kau tak tahu!


Soalnya bolehkah setan disuruh menutup mulutnya yang busuk itu ?!



Tiada ulasan: