Ahad, 11 November 2007

Zam zam Ala Kasam Selepas Gelombang Kuning Semalam

Hari ini, RTM terutama TV 1 cuba mencari simpati rakyat dan dalam masa yang sama hendak memburukkan peristiwa Gelombang Kuning atau perhimpunan 100 ribu rakyat semalam yang amat berjaya selepas perhimpunan rakyat pada tahun 1998.

Maka orang suruhan Zam Zam Ala Kasam, pun menemubual beberapa orang, termasuk perniaga. Kesemua mereka meluahkan rasa duka nestapa. Para perniaga, yang entah meniaga apa, berkata perhimpunan tersebut menjejaskan perniagaannya kerana Kuala Lumpur menjadi kota yang paling sesak. Ditanya kepada orang awam yang terpilih, mereka kata ini bukan budaya kita. Ditanya kepada seorang Prof Madya yang teman kenal memang kaki mengampu kerajaan Barisan Nasional(dulu bekas pensyarah UPM), maka merapu dan merabanlan beliau mencela gelombang kuning.Mahu hidup beb!

Mengapa tak ditanya perniaga restoran mamak yang bertaburan di sepanjang Jalan Tuanku Abdul Rahman, yang tak menang tangan melayan peserta perhimpunan tersebut yang singgah untuk mengalas perut? Mengapa tak disiarkan temubual dengan orang ramai yang menyokong Gelombang Kuning?. Mengapa tak tanya pendapat tokoh NGO yang turut serta dalam perhimpunan tersebut? Atau mengapa tak buat undian di TV 1, samada rakyat menyokong atau menentang Gelombang Kuning?!

Dan bila teman baca transkrip temubual TV Al Jazeerah dengan Zam-Zam Ala Kasam di TKO, timbul rasa belas kasihan pada Bang Dollah, kerana mempunyai Menteri Penerangan yang paling terbanggang di dunia ini. Sudahlah bahasa Inggerisnya setaraf budak tadika, jawapannya jelas membuktikan taraf IQ dan EQnya diparas yang rendah sekali.Orang macam ini, patutnya bang dollah sudah lama pecat. Tapi bang dollah mungkin ada sebab yang munasabah menyimpan si Zam Zam Ala Kasam .Mungkin , bila rakyat berkata bahawa Perdana Menteri Malaya sekarang adalah yang paling lembab dan terbanggang sekali dibandingkan dengan Perdana Menteri terdahulu, Bang Dollah akan membalas balik : "bukan saya seorang sahaja yang banggang, bahkan Menteri Penerangan saya pun mahkluk yang terbanggang diatas bumi dan angkasaraya".

Andaikata Zam-zam ala kasam tersesat jalan dan tersinggah didepan pagar rumah teman, dengan hormatnya teman jemput beliau masuk ke dalam rumah. Masuk saja dia ke dalam rumah teman, terus teman ketuk kepalanya dengan penyapu. Mudah-mudahan dengan ketukan penyapu ke atas kepalanya, otak dia yang senget akan kembali seimbang. Mungkin lepas tu, dia akan menjadi lebih cerdik sedikit.

Tiada ulasan: