Jumaat, 12 Oktober 2007

Esok Raya

Hari ini akhir ramadhan. Esok raya. Memang patut umat islam bergembira kerana berjaya melakukan amalan puasa yang merupakan salah satu rukun Islam yang lima. Sesungguhnya bulan ramadahan adalah madrasah tarbiah terbaik buat seorang muslim.

Malam nanti selepas solat maghrib, takbir raya akan bergema. Malam nanti Perdana Menteri merangkap al imam Islam Hadhari akan menyampaikan ucapan hari raya. Malam nanti, Tv akan siarkan rancangan hiburan dan bergilababilah para artis yang berpuasa dan tak puasa , menyanyi dan menari.

Seronok berhari raya di negaraku. Ada takbir. Ada Pm yang akan nasihat rakyat sempena hari raya. Ada artis akan menyanyi dan menari. Macam-macam ada.

Besok pagi menderu umat islam ke masjid untuk menunaikan solat sunat aidil firti. Lepas itu ada yang menderu pergi ziarahi pusara tok nenek dan ayah bonda. Dan ada yang bersedia untuk serbu panggung wayang. Ada yang tak kemana-mana, melekat depan TV. Ada yang pergi ziarah rumah saudara mara dan kawan-kawan. Ada yang tidur sampai ke petang. Eh, macam-macam perangai ada.

Suka atau tak suka inilah budaya kita di Malaysia.

Buat kawan-kawan, teman ucapkan Selamat menyambut eidul Firtri al mubarak.

Tiada ulasan: