Sabtu, 20 Oktober 2007

Lawak Jenaka Di Malaya Hari ini

Teman petang tadi sempat baca akhbar. Terdapat tiga berita yang teman rasa boleh dijadikan cerita jenaka yang hebat.

Pertama, berita Ketua Pengarah BPR, tak siau nak teruskan siasatan isu video clip Lingam, kerana dia mendakwa clip video itu telah disunting. Makanya, video itu telah diganggu. Dia minta kerjasama orang ramai yang ada salinan asal video tersebut supaya menyerahkan pada BPR dan ianya akan dihantar ke Hongkong untuk dipastikan ketulinannya. Dan dalam masa yang sama tiga ekor ahli Panel Bebas yang dilantik oleh kabinet, tak dapat hendak mulakan sisatan, selagi tak menerima laporan BPR.

Oh, begitu caranya BPR dan Panel Bebas berkerja.Kedua pihak ini seakan-akan berlumba-lumba hendak menjadi banggang seperti Perdana Menteri dan anggota Kabinet yang bilangannya entah berapa ekor tu! Kalaulah hendak main silap mata dalam isu ini, cubalah cari alasan yang lebih kreatif. Yang bodos sangat ni ngapa!

Kedua, Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha , yang dikatakan angkasawan pertama Malaya, dilaporkan melakukan beberapa experimen yang diantaranya bermain gasing dan yoyo. Ini satu lagi kes banggang. Nasib baik dia tak main layang-layang, kalau tidak tentu kebanggangan sukar untuk tidak diketawakan. Tapi kita yang setenggah mampus ketawa dengan kebanggangan tahap tertinggi seperti itu ,dia pula akan ketawa besar kerana dianugerah pinggat yang membawa gelaran Datuk. Ah, Tak kisahlah. Yang pastinya, rakyat UMNO/BN telah terhibur dengan ujikaji yang fantastik dn bodostik itu!

Oiii Pak Lah lepas ini , teman ingat tuan boleh hantar diri tuan ke angkasa lepas. Di sana hang boleh buat ujikaji, berapa lama seseorang itu boleh tidur di angkasa lepas.

Ketiga,Menteri Penerangan yang sepatutnya balik ke Sungai Petani untuk menjual popiah dan cendol,telah meminta supaya rakyat jangan susah hati dan seharusnya mengetepikan hasil kajian Reporters Without Borders (RSF), yang meletakkan Malaya di tangga ke-124 kebebasan akhbar dunia berbanding tahun lepas Malaya berada ditangga ke 92.

Kata mamak sekor tu, kajian tersebut "berasaskan nilai kebebasan akhbar Barat yang umumnya didorong oleh pasaran dan wang". Kalau gitu, apa pula asas nilai yang dipegang oleh akhbar arus perdana? Jawapannya mudah: Jadi tukang angguk kepada kerajaan Barisan Nasional!

Tiga berita jenaka seperti diatas , jelas membuktikan Malaya adalah sebuah negara yang dipimpin oleh raja-raja lawak seMalaya yang diketuai oleh Abang Dollah dari Kepala Batas, Pulau Pinang.

Tiada ulasan: