Rabu, 19 September 2007

Pak Lah Mengapa Meraban Lagi?

Hari ini teman terbaca kenyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang disiarkan akhabr hari ini mengenai langkah kerajaan mendaftarkan sekolah agama rakyat(SAR) dan sekolah agama negeri(SAN) sebagai sekolah agama bantuan kerajaan (SABK), kerana tidak mahu pelajar daripada sekolah ini berakal sempit serta berfikiran jumud yang tidak dapat menerima ilmu-ilmu lain.

Wahai Pak Lah, Pak Lah dah lupa atau hilang akal, bahawa Tok Wan Pak Lah adalah pengasas SAR dan bapak Pak Lah adalah produk SAR? Adakah Pak Lah cuba memberi tahu " Tok Wan dan bapak aku berakal sempit dan jumud. Itu sebab aku mahu SAR dan SAN didaftarkan sebagai sekolah bantuan kerajaan".

Kalau Tok Wan dan bapak Lah masih hidup, teman percaya dia akan besit pungkuk Pak Lah dengan rotan banyak kali kerana menghina keturunan diri sendiri.

Penasihat agama Pak Lah, Dr Abdul Hamid Othman juga pernah menerima pendidikan awal dari SAR. Mungkin semasa dia mendengar ucapan Pak Lah, hatinya pedih dan sayu. Kalau dia seorang yang bermaruah, tentu dia terus tegur Pak Lah. Tapi apakan daya, mahu hidup katakan!

Pak Lah, mengapa semakin hari semakin meraban? Patutnya fikiran semakin tenang sejak dapat menyunting bunga, yang bernama Jeanne Danker Abdullah. Atau fikiran Pak Lah sudah celaru kerana tersilap memetik bunga yang semakin layu dan terbit rasa menyesal tak cuba memetik bunga yang bernama Erra Fazira? Kalau itu puncanya, bersabarlah Pak Lah. Anggaplah jodoh Pak Lah adalah dengan Jeanne. Bukankan jodoh pertemuan termasuk dalam ketentuan Tuhan?

Teman juga musykil adakah Pak Lah sudah buat kajian,sehingga membuat kesimpulan yang produk SAR akalnya tertutup dan jumud sehingga tolak ilmu lain? Ilmu apa yang ditolak oleh produk SAR?. Mungkinkah kerana Tok Wan dan ayah Pak Lah tolak ilmu lain, maka Pak Lah menganggap kesemua produk SAR adalah sama.

Pak Lah ,teman masih ingat seorang pensyarah sejarah teman semasa belajar di UM lama dulu, pernah membebel dalam dewan kuliah bahawa pelajar Melayu suka memilih aliran sastra dan tak minat pada pelajaran sains. Pensyarah tersebut pada masa itu baru dapat Phd dari Oxford University. Pak Lah tahu, apa teman buat bila pensyarah itu cakap macam itu? Teman terus bangun dan bertanya kepadanya "apakah doktor memperolehi Phd dalam bidang Sains?" Terus dia diam. Dia mungkin terlupa bahawa dia pun dari aliran Sastera. Pak Lah pun mungkin lupa bahawa Tok Wan dan bapak Pak Lah adalah pengasas dan produk SAS.

Teman bukan produk SAR. Ayah dan Ibu teman pun bukan produk SAR. Tapi kami tak pernah kata pelajar atau produk SAR bebal, jumud, berfikiran tertutup dan tolak ilmu lain. Memang tak dinafikan ada segelintir yang bebal dan jumud. Kemungkinan golongan yang segelintir inilah yang dari dulu sehingga kini diiktiraf sebagai ulama-ulama tersohor UMNO. Tapi pada umumnya , mereka lebih berakhlak dan taat pada suruhan tuhan berbandingkan teman dan keluarga. Kami belajar agama dari mereka.Kami juga dapati ramai dari kalangan mereka yang mempunyai anak-anak yang belajar dalam ilmu perubatan moden, kejuruteraan, akautan dan seumpama dengannya. Kalau mereka jumud dan akal tertutup, sudah tentu mereka paksa anak-anak mereka belajar agama semata-mata.

Dan teman nak tanya Pak Lah, adakah produk bukan SAR , pemikiran mereka tidak tertutup, tidak jumud, dan menguasai semua ilmu dalam dunia ini? Adakah kesemua mereka mempunyai akhlak yang unggul dan hati mereka terlalu dekat dengan tuhan? Bukankah terdapat sebahagian dari mereka yang mendokong sistem jahiliah sehingga sanggup menghina perjuangan Islam? Dan bukankah sebahagian dari mereka yang jika menjadi menteri sanggup menjual agama dan bangsa dan melakukan rasuah, jika menjadi pegawai polis sanggup melacurkan harga diri sehingga sanggup jadi alat dan jika menjadi menantu Perdana Menteri sanggup bersikap samseng dan jadi tukang 'pau' demi mengayakan diri?

Sebenarnya banyak benda yang teman nak luahkan agar perasaan yang terluka akibat kenyataan Pak Lah yang bunyinya terlalu tebal dengan kebebalan akan dapat diredakan. Tapi teman pun tahu letih. Cukuplah setakat ini dulu.

Sebelum tu, teman nak tanya adakah isteri Pak Lah yang tak bertudung itu, menandakan Pak Lah mempunya akal yang sudah terbuka terlalu luas?Seluas alam dan segala isinya!

Tiada ulasan: