Khamis, 20 September 2007

Takziah Buat Ibubapa Nurin dan Tahniah Kepada Polis Malaysia

Petang tadi telah disahkan melalui ujian DNA bahawa mayat anak kecil yang dijumpai pada hari Isnin yang lalu adalahNurin Jazlin Jazimin, 8, yang hilang sejak 20 Ogos yang lalu. Ayah kepada Nurin begitu berat untuk menerima kenyataan ini. Beliau terus meminta polis terus berusaha mencari anaknya , yang dipercayai masih hidup.

Teman, simpati dengan Encik Jazimin serta isterinya. Mana ibu bapa yang hendakkan kematian seperti itu berlaku pada anaknya. Teman boleh mengatakan "bersabarlah saudara kerana tuhan lebih menyayangi Nurin Jazlin". Berat mata teman memandang, tetapi segunung kepiluan yang maha berat menghempap sanubari kedua Ibu bapa Nurin.

Yang membuat kita semua sedih, ialah cara kematian si anak kecil. Dia dibunuh dengan kejam. Dan disumbatkan dalam beg sukan.Kalaulah ada sesiapa dapat menangkap penjenayah celaka tu, kalau boleh serahkan pada teman terlebih dahulu.Nescaya dengan kudrat yang tak seberapa ada, akan teman tumbuk mukanya sampai hancur dan teman akan pakaikan topeng berkulit babi bagi mengantikan wajahnya yang hancur. Lepas itu baru diserahkan pada pihak polis. Tapi janganlah polis tak sanggup tangkap pembunuh kejam tersebut dengan alasan rupa penjenayah itu seperti babi, kerana sejak dua menjak ni, polis lebih takut pada babi dari takutkan tuhan!

Suatu perkara lagi, pemimpin-pemimpin BN selalu mendakwa Malaysia sebuah negara yang aman. Memang dari suatu sudut Malaysia, tak berperang dengan mana-mana negara. Tapi aman dalam ertikata yang sebenar masih 'eelek'(bahasa Taimil yang bermaksud tak ada ).Indeks jenayah pula semakin meningkat, terutama di Lembah Kelang. Tiap hari ada kes jenayah dalam pelbagai bentuk. Ada yang berpendapat secara berlebihan bahawa tidak ada tempat yang selamat di Lembah Kelang, melainkan di rumah Perdana Menteri sahaja dan Istana Yang Di Pertuan Agong.

Nak kata polis kurang , bilangan yang dilatih untuk dijadikan anggota polis semakin bertambah. Adakah polis Malaysia tak menjalankan tugas dengan sewajarnya sehingga penjenayah semakin membiak dan lebih berani serta kejam? Tak boleh cakap macam itu. Nanti KPN marah , nanti dia angkut tilam dari rumah teman .Baru padan muka teman.

Tahniah Tan Seri, Polis Malaysia sejak dipimpin oleh Tan Seri semakin berdidikasi. Bukan setakat berdidikasi, bahkan begitu patuh mengikut arahan. Ahklak mereka cukup mulia. Kesemua mereka tak makan rasuah tapi mereka minta derma dari pelaku kesalahan secara baik. Ada yang didakwa mengebom orang sehingga berkecai kerana bom neukler tak ada di Malaysia. Ada yang menembak perusuh dengan peluru hidup ,kerana tak ada peluru mati.

Dan teman rasa , Polis Malaysia patut diberi pingat emas kerana menjadikan tugas mengawal ceramah pembangkang yang adalah lebih utama dari menghapuskan penjenayah dan dengan demikian berjaya meningkatkan 'markah' dalam indeks jenayah di negara Islam hadhari ini!

Tiada ulasan: