Selasa, 25 September 2007

Mengapa Ramai Lagi Yang Tak Daftar Jadi Pengundi?

Tak daftar mengundi boleh jejas demokrasi negara" Pak Lah
Tuesday, 25 September 2007
KEENGGANAN orang ramai mendaftar sebagai pengundi akan menjejaskan amalan demokrasi di negara ini, kata Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau berkata mengundi adalah satu tanggungjawab yang penting kerana masyarakat perlu menggunakan hak mereka untuk menentukan kerajaan dan wakil rakyat.

"Jika kita sendiri tidak mahu mendaftar sebagai pengundi tentulah kita tiada peranan langsung dalam hal ini (proses demokrasi negara)," kata Abdullah yang juga Presiden Umno selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di ibu pejabat parti di sini.

Beliau berkata akibatnya wakil rakyat tidak mendapat sokongan yang kuat.

Semalam, Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mendedahkan bahawa orang Melayu masih menjadi golongan tertinggi yang tidak mendaftar sebagai pengundi
.(Petikan Dari klpost)


Teman setuju dengan kenyataan Pak Lah bahawa keengganan orang ramai mendaftar menjadi pengundi boleh menjejaskan amalan demokrasi. Beliau bercakap serious.Tak meraban. Semoga rakyat dengar cakap beliau. Dia cakap betul. Jangan sesiapapun ragu.

Jelas ,teman tak bangkang semua yang Pak Lah cakap.Yang betul, teman kata betul. Yang meraban, teman kata meraban.

Cuma teman nak tanya sikit yang tak akan menyakitkan hati Al Syeikh Abuya Imam Islam hadhari ini, adakah tidak bercanggah dengan prinsip dan amalan demokrasi, sekira BN mengunakan Polis yang secara kerap tidak membenarkan siri-siri penerangan parti pembangkang? Bukan setakat polis kerap tak beri permit, tapi dengan sengaja cuba memerangkap penyokong pembangkang dengan provokasi yang amat menjijikkan di tempat ceramah diadakan.

Adakah Pak Lah dan BN mahu pengundi Malaysia hanya dihidangkan dengan maklumat dari sumber yang dikawal secara ketat seperti media elektonik dan cetak? Kalau begitu kehendak Pak Lah dan BN, mungkin itu merupakan faktor yang menyebabkan ramai rakyat tak mahu jadi pengundi. Mereka mungkin mual dan menyampah dengan amalan hodoh demokrasi di Malaysia.Mungkinkah, Pak Lah?

Sebagai seorang Imam Islam hadhari, seharusnya Pak Lah mempamirkan sikap demokratik yang tulin berbanding dengan bekas-bekas Perdana Menteri sebelum ini.Tapi entahlah Pak Lah, semakin kuat kokokan Pak Lah mengenai ajaran Islam hadhari, semakin terencat amalan demokrasi di Malaysia.Bahkan terlalu parah keterenjatannya!

Tapi belum terlambat. Tak payah pakai topi keledar pun, Pak Lah mampu mengubahnya. Izinkanlah pembangkang dan rakyat amnya bersuara dengan bebas menyatakan apa yang mereka anggap sebagai suatu kebenaran.Tambahan pula , kebebasan bersuara adalah dijamin oleh Perlembagaan Negara dan Islam. Dari sudut Islam hadhari,Pak Lah boleh jawab sendiri!

Tentang kenyataan Pengerusi SPR, teman tak teringin nak ulas. Kalau lidah Pak Lah bercabang dua, lidah beliau bercabang sepuluh. Buang gas sahaja.

Tiada ulasan: