Rabu, 26 September 2007

Ramalan Keputusan Panel Bebas Mengenai Klip Video VK Linggam.

Hari ini, teman dapat tahu sebuah Panel Bebas telah dibentuk oleh kerajaan untuk menyiasat video yang dikatakan boleh menjejas badan kehakiman di Malaysia. Yang mendedahkan isu video ini ialah Datuk Seri Anuar Ibrahim, matan Timbalan Perdana Menteri. Riuh rendah negara Islam hadhari ini, akibat pendedahan yang tak terduga tersebut. Teman pun hairan, dari sumber mana DSAI, tokoh pencetus idea masyarakat Madani memperolehinya. Betul, cakap orang, DSAI masih banyak 'kaki' yang terus membantunya secara terang atau sembunyi.

Dan hari ini, Majlis peguam telah berjaya mengumpul hampir 2000 orang ,kebanyakkannya para peguam dan berarak dari Istana Keadilan( Palace of Justice) di Putra jaya ke Jabatan Perdana Menteri untuk menyerah memorandum yang di antaranya meminta Kerajaan menubuhkan Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat klip video tersebut dan mereformasikan sistem kehakiman yang dilihat semakin tercalar dan tercemar.

Seperti telah jadi suatu tugas utama, Polis biasa dan FRU turut berada di sana.Siap dengan belantan, water canon dan sebagainya. Rupanya bukan sahaja perhimpunan aman anjuran parti pembangkang Polis dan FRU wajib ada, bahkan perhimpunan aman kumpulan professional pun menerima nasib yang sama. Nasib baik, polis kali ini tak mengejar orang dengan pistol.Mungkinkah,kesemua ini petanda kerajaan yang dipimpin oleh Al Sheikhul Islam Hadhari , sedang bergerak untuk memenuhi ciri-ciri sebuah Negara Polis? Atau pun ianya telah pun terjadi?

Dalam isu ini, di pihak kerajaan telah ditubuhkan Panel Bebas untuk buat sisatan , manakala Majlis peguam dan parti pembangkang mendesak dibentuk Suruhanjaya Diraja.Jelas berlaku pertentangan disini. Apakah sebabnya, dalam isu sebesar ini, kerajaan hanya merasa cukup sekadar dibentuk sebuah panel yang dianggotai oleh 2 orang bekas hakim bersara dan seorang lagi yang tak pernah belajar undang-undang?. Mungkin ramai yang tak setuju dengan pembentukan Panel Bebas .Ini akan menyebabkan kredibilitinya akan dipertikaikan dan tambahan pula Panel Bebas tidak boleh dijamin 100% bebas kerana hasil sisatan akan dibentang kepada PM Malaysia yang juga pemilik ajaran Islam hadhari dan sekutunya. Eloklah tu !.Imej kerajaan BN yang telah sedia hodoh, akan berjuta kali dipandang hodoh dan jelek.

Di kesempatan ini teman cuba meramalkan apakah rupa hasil sisatan Panel Bebas tersebut. Penat otak teman memikirkannya. Akhirnya menjelma ramalan teman seperti berikut:
1. Adalah disahkan bahawa klip video ini adalah tulin. Tetapi mutu 'shootingnya' tidak sehebat kepakaran Saudara Badaruddin Hj Azmi seperti filem arahannya 'KL Menjerit'

2. Adalah didapati, Mr VK Linggam telah bercakap sendiri dengan mengunakan telefon bimbit yang telah rosak. Dan telefon itu telah dibuang oleh beliau , maka barang bukti dari segi teknikalnya, tidak dapat diperolehi.Maka akibat dari satu barang kes yang penting, telah tiada , kami merasa kes yang dianggap kes , adalah bukan kes.

3. Memang Mr VK Linggam ada menyebut beberapa nama,tetapi seperti yang telah di jelaskan di perkara (2) , beliau bercakap sendirian tanpa ada sesiapa pun dihujung talian. Melalui sisatan kami, VK Linggam beranggan nak jadi pelakon mengantikan mendiang MGR. Oleh yang demekian, adegan dia seolah sedang berbual dengan orang yang bergelar 'Datuk', adalah sebahagian dari latihan hariannya untuk menjadi 'film star'. Memang kami memuji latihan lakonan Mr VK Linggam yang semacam 'real' dan ada 'feel'.

4. Dan kami juga dapati perbualan beliau secara sendiran, dipengaruhi sejenis minuman yang dipanggil 'todi'. Itu sebab dia menyebut nama-nama besar dalam dunia kehakiman,politik dan korporat. Dengan menyebut nama tokoh-tokoh besar, hati beliau dibungai oleh seribu kebanggaan kerana seolah-olah beliau mengenali mereka secara rapat, pada hal itu adalah ilusinya. Meskipun demikian, beliau telah berjaya menjadikan sesuatu yang berdasarkan ilusi seolah suatu realiti yang tak boleh diragui. Memang Mr VK Linggam manusia hebat.

5. Kesimpulannya , tuduhan yang mengata Mr VK Linggam sedang berbual dengan seorang Datuk, yang sekarang ini Tun, adalah dusta dan karut semata-mata.Dan Panel ini telah menasihati Mr VK Linggam,kalau beliau hendak berlakun berbual dengan mana-mana Datuk, carilah tempat yang lebih sesuai supaya adegan lakonannya tidak dirakam oleh orang yang diragui kesetiaannya.Atau berlakunlah betul-betul dihadapan orang yang dipanggilnya 'Datuk' supaya, fitnah tidak timbul dan lebih selamat.

Begitulah ramalan teman terhadap hasil sisatan yang akan dijalankan oleh Panel Bebas yang dibentuk oleh kerajaan BN yang dianggotai Jemaah menteri yang tahap pemikiran dan perangai mereka setaraf dengan sekumpulan Mat Rempit. Kalau didapati meleset, jangan salahkan teman kerana ianya adalah ramalan sahaja. Tak lebih dan tak kurang!

Tiada ulasan: