Jumaat, 6 Julai 2007

Tazkirah Jumaat Pada Diri Sendiri

Teman masih hidup, walaupun sakit. Syukur pada Allah. Teman masih boleh berfikir, walaupun tak secergas dulu. Teman masih boleh menulis dan membaca, walaupun tak segiat dulu. Yang pasti di saat ini, teman masih hidup walaupun sakit dan lelah.

Nak kata tua sangat , teman baru berusia 51 tahun. Nak kata teman muda lagi, anak-anak teman telah mengiktiraf 'ketuaan' teman . Buktinya, teman pernah dengar anak teman yang sulung berbual dengan kawannya dan menyebut " orang tua aku , suka tanya itu dan ini".

Kata-kata anak teman itu cukup kontra dengan keadaan teman ,katakan 40 tahun dulu , apabila ayah dan dan ibu teman sering berkata "bertuah punya budak" , bila teman yang masih bebudak ketika itu melakukan kesalahan. Dan teman sedang menunggu , kalau-kalau ada orang yang sanggup berkata secara ikhlas pada teman "baik sungguh budak ini".

Bila teman telah sampai di hujung kehidupan ini , kerinduan pada zaman sewaktu bebudak dulu , sering datang menerpa tanpa dipanggil. Memang ada ketikanya teman sengaja melayan rasa kerinduan teman pada zaman bebudak dan remaja dulu kerana ianya terlalu indah. Dan keindahannya tidak boleh diungkapkan dengan perkataan. Hanya teman dan sesiapa yang merasa dirinya telah tua yang dapat memahami maksud keindahan waktu bebudak dan remaja.

Anak remaja kini yang sedang menjalani kehidupan remaja , menganggap kehidupan yang dilalui sekarang adalah biasa sahaja: Ada indah. Ada duka. Ada tawa. Ada tanggis. Tapi bagi kami anggkatan tua, waktu remaja dulu cukup indah kerana kami telah buang jauh-jauh unsur tanggis dan dukanya. Ini adalah kerana kehidupan waktu tua lebih banyak cabarannya.

Cabaran utama, bila diri sendiri menyoal diri sendiri. Di antara soalan yang selalu muncul:" kau telah hidup sekian lama , tapi apa jasamu pada perjuangan umat ini? Bukankah , kau dulu termasuk dalam golongan penakut untuk menyatakan kebenaran sebagai kebenaran dan kemungkaran sebagai kemungkaran? Dan telah bersediakah kau mengadap tuhan sedangkan amalan yang kau perbuat amat sedikit?"

Dulu, sewaktu zaman remaja, soalan-soalan itu jarang menggasak minda. Kadang-kadang tak terfikir langsung. Tapi bila teman semakin tua, soalan-soalan itu setiap detik bergema. Lebih-lebih lagi dalam keadaan teman sedang dibelit oleh kesakitan yang cukup membebankan.

Walaubagaimanapun teman mulai lebih memahami maksud hadis Nabi S.A.W yang diantaranya , memberi isyarat supaya umat ini beringat: beringat sebelum tua, sebelum sakit, sebelum miskin".

Teman belum jatuh miskin. Tetapi sakit dan tua bukan 'cobaan' lagi. Ianya benar-benar sudah berlaku. Nasib akulah, labu!

Ah alangkah indahnya kalau dapat diputar dan diundurkan waktu yang pernah berlalu kerana teman mahu menebus beberapa kesilapan silam , terutama sewaktu remaja. Tapi harapan dan angan-angan teman ini adalah mustahil untuk jadi sebuah kenyataan.

Sebelum teman berhenti di sini , izinkan teman berpesan pada anak-anak teman buat sekian kalinya:

'Jangan persiakan waktu remaja. Belajar,beramal dan berjuanglah untuk
agama ini sebagai bekal untuk mati. Hidup ini sementara. Sedarlah setiap
detik yang kita lalui semakin mendekatkan kita dengan waktu kematian.
Dan jangan sekali silap memilih wadah perjuangan. Dan yang pasti ayahmu
ini mengharamkan tanpa kecuali seorangpun menyertai UMNO"

Tiada ulasan: