Selasa, 3 Julai 2007

Tersentak Dengan Kata-kata Dr Karen Amstrong

Sudah tiga hari teman tak menulis. Badan cukup lemah. Sebelum Azar tadi , teman baru sampai di rumah selepas menerima rawatan dari doktor yang berpusat di Hospital Tawakal , K.L. Itupun ada sahabat yang sudi menjadi drebar untuk membawa teman.

Entahlah selain sakit, minda teman sejak dua tiga hari ini disentap oleh dua posting saudara Ahmad Riyadh di dalam blognya yang diselit dengan sedutan temubual Karan Amstrong.
Posting Pertama beliau.

Q:Ok, but at the same time, you’re a white woman who is a kafir who writes authoritatively on Islam.

A:Excuse me, I’m not a kafir. Jews and Christians are
people of the Book, and are not kafirs. It is inaccurate and unQuranic
to say that they are kafirun. I would describe myself as a hanif.

Q:Which is…?

A:In the Quran, a hanif is one of the followers of
Abraham, people who surrendered to God before Jews, Muslims and
Christians formed separate sects.

Posting kedua beliau:

I’m doing this(speaks about Islam) because you(muslim) are not here(replacing me)!

Saya melakukan ini (bercakap tentang Islam) kerana anda (muslim) tidak berada disini(menggantikan saya)!

- Karen ‘Hanifah’ Amstrong

Dua posting dan ulasan anak muda yang berasal dari Teluk Intan ini mengenai bekas birawati kristian katholik yang bernama Karen Amstrong , nampak ringkas tetapi cukup mengesankan. Dan pada dasarnya , Dr Karen Amstrong, seorang penulis barat yang telah menulis beberapa buku dan rencana yang berkaitan ugama, khususnya Islam boleh teman labelkan agak selamat untuk dibaca oleh umat Islam.

Teman banyak juga membaca dan menyimpan buku tulisan tokoh-tokoh orientalis. Memang terdapat tokoh orientalis yang berat sebelah dan cuba memutarbelitkan ajaran Islam, atas nama kajian ilmiah Islamologi. Namun terdapat juga tokoh orientalis yang bersikap objektif dalam kajian mereka tentang Islam dan umatnya. Diantaranya Dr Edward Said dan Dr John Esposito . Tetapi Dr Karen teman kira berada diposisi yang sedikit unik , mungkin kerana dia bekas seorang birawati dari gereja Khatolik.

Teman pernah membaca dua buah buku tulisan beliau.Kalau tak silap dua tahun yang lalu. Di antaranya buku mengenai biografi Nabi Muhammad dan Sejarah Tuhan.(Bukan teks asal, tetapi buku yang telah diterjemahkan ke Bahasa Indonesia yang teman beli dari Pustaka Indonesia di Wisma Yakin, K.L, kerana harganya murah). Sesudah teman baca buku beliau , teman membuat kesimpulan bahawa dia lebih objektif dari pendokong Islam Liberal atau golongan Islam modenis.

Selepas itu teman tak ikuti perkembangan Dr Karen Amstrong.

Teman pun tak tahu dia baru-baru ini datang ke Malaysia untuk program khusus. Dan bila Abu Fatihah atau Sdr Ahmad Riyadh memetik temul bual Dr Karen di blognya , teman tersentak terutama beberapa ungkapan yang berbunyi:

I’m doing this(speaks about Islam) because you(muslim) are not here(replacing me)

Ya Allah, teman rasa terpukul . Teman jadi binggung. Rasa sayu dan resah mencerut perasaan. Teman tertanya mengapa Dr Karen melafaskan kata-kata yang agak sinikal itu.

Lantas teman baca transkripsi temubual beliau yang teman ikuti dalam sun2surf. Bila habis baca, teman, bertambah resah. Semakin kuat keinginan teman nak tahu mengapa Dr Karen berkata begitu sehingga teman rasa tersentak dan terpukul.

Maka teman membuat carian di Yahoo Search: Karen Amstrong. Dan mulalah teman baca tentang Dr Karen yang namanya banyak muncul di alam cyber. Bukan sedikit masa yang teman guna untuk mengenali Dr Karen lebih dekat.


Oh, tuhan , akhirnya teman mulai faham mengapa dia berkata begitu. Rupanya, dia banyak menulis mempertahankan Islam yang sentiasa diserang oleh tokoh-tokoh barat yang anti Islam terutama dalam soal 'Islam and terrorism'. Dia begitu bersemanggat menekankan bahawa terrorism tidak ada kaitan dengan agama Islam. Dan akibat sikapnya yang begitu terbuka mempertahan Islam di dunia barat, berduyun-duyun tokoh sarjana barat, para paderi serta para penganalis barat telah membelasahnya kiri kanan, atas bawah. Dia di cop dengan pelbagai label, termasuk gelaran sebagai 'ultra apologist for Muslims'. Namun dia tak peduli. Dia mempunyai semanggat yang kental walaupun dia seorang wanita. Padanya, setiap yang benar perlu dipertahankan. Dia sendiri mengaku bahawa dia berpegang kepada ugama 'hanif' yang di bawa oleh Nabi Allah, Ibrahim a.s.


Sekarang teman mulai faham kata-kata beliau yang bunyinya agak sinikal, tetapi terdapat unsur kebenaran.


Teman bertanya pada diri sendiri, sejauh mana teman telah menjawab setiap hujah serangan pendokong anti Islam dan umat ini. Dr Karen sanggup, tetapi dimana teman pada masa pendokong anti Islam menyerang agama suci ini? Teman boleh jawab begini: " Setiap kali pendokong anti Islam menyerang atau mempermainkan Islam, aku pun berdemonstrasi. Banyak demonstrasi telah aku sertai. Sebut mana kedutaan yang aku tak pernah pergi berdemonstrasi?. Tapi kini aku telah sakit , lelah dan tua, aku tidak mampu lagi"


Soalnya, adakah teman boleh memberi alasan sedangkal itu ?. Memang, teman sedang sakit dan tubuh dan minda pun tak mampu bekerja keras untuk mempertahankan Islam dari pendokong anti Islam yang bersepah di sebelah dunia Barat mahupun di Timur tetapi mana janji teman pada diri sendiri untuk memperjuangkan dan mempertahankan agama ini walaupun dengan apa cara hingga ke garis penamat usia teman?


Tuhan sahaja yang tahu bahawa teman mahu mati dalam keadaan teman membela kebenaran risalah Islam dan menjauhi taughut. Semoga Allah perkenankan. Teman memang kekurangan Ilmu, tetapi itu juga bukan alasan. Terdapat Sahabat Nabi yang dua tiga hari masuk Islam (tentu belum sempat mendalami Islam), mati sebagai shuhada di medan perang. Oleh itu alasan, ilmu Islam masih kurang , tertolak dengan sendirinya. Cukuplah hadis Nabi yang lebih kurang maksudnya"'sampaikan walaupun satu ayat dariku", sebagai pembakar semangat.


Bila ramai pendokong Islam berani tampil berhujah dan menjawab setiap serangan dalam bentuk tulisan pendokong anti Islam dan umatnya, mungkin Dr Karen akan berkata akhirnya: " nah, tugas saya semakin ringgan, kerana telah bangkit sebahagian umat Islam yang berada sama di tempat saya duduk sekarang".


Akhir kata (kalau salah betulkan) : hujah lawan dengan hujah. Bukan hujah dilawan dengan demonstrasi, melainkan bila hujah tidak diambil peduli.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam, terharu ana nama disebut. Harapnya kita akan jadi lebih baik InsyaAllah