Selasa, 10 Julai 2007

Nasihat Buat Tian Chua

Sampai hati Tian Chua menyiarkan gambar palsu bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6, Altantuya dan Razak Baginda di dalam blognya. Semua orang boleh berimajinasi, termasuk Tian Chua. Tapi kalau tahap imajinasi melampaui batas etika , apatah lagi melibatkan bakal Perdana Menteri Malaysia yang ke 6, yang bersih dari noda dan dosa itu,ianya jelas amat keterlaluan. Cis, sungguh derhaka sekali manusia bernama Tian Chua!

Nasib baik bakal Perdana Menteri Malaysia yang ke 6 , manusia yang baik dan bermoral tinggi, hampir mendekati 'taraf maksum'. Kalaulah dia seorang yang jahat, tentu dia akan membalas dendam dengan membuat gambar palsu dimana Tian Chua sedang bercengkarama dengan artis, misalnya dengan Zaina Zain. Pasti Tian Chua terus pengsan menatap gambar palsu itu kerana dia sendiri pun tak pernah kenal walaupun sesaat apatah lagi mempunyai hubungan sulit dengan artis yang bernama Zaina Zain.

Oleh itu teman harap dia mohon maaf pada bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6. Tetapi dengar cerita, Tian Chua jenis keras kepala. Dia berpendapat tak perlu minta maaf pada bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6 kerana dia sendiri sejak awal lagi telah mengaku bahawa gambar itu adalah palsu yang dilakar oleh tangannya sendiri dengan mengunakan teknik pertindihan imej.

Apapun alasan Tian Chua, ianya tidak boleh diterima kerana apa yang dilakukan adalah satu kesalahan berdasarkan Sekyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998 dan Tian Chua boleh didenda RM50,000 atau penjara kalau sabit ksalahan. Bukan teman kata. Tapi Adelina Iskandar, Pengarah Komunikasi Korporat Suruhanjaya Komunikasi dan Mutimedia. Kalau tak percaya cakap teman, baca Utusan Malaysia hari ini, muka surat 6.

Di kesempatan ini, teman nak memberi nasihat kepada Tian Chua: " Hei Tian , lu tahu kah , bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6 sudah cakap dia tak kenal dengan itu Altantuya. Dia bukan suka cakap bohong. Dia butut-butut baik punya olang. Dia olang kuat sembahyang. Olang Islam lain sembahyang sikit. Dia manyak. Olang Islam lain, lepas sembahyang asar dia olang tak ada sembahyang sunat, tapi kata olang , kita punya bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6, dia lain. Lepas sembahyang Asar dia sembahyang sunat banyak-banyak. Itu sembahyang sunat , bukan sembahyang potong itu barang. Gua ingat, lu baik tanya sama lu punya ketua de facto, apa itu sembahyang sunat.Takut nanti, lu fikir lain. Lu punya imajinasi manyak luar biasa"

"Tian lu tahukah , kita punya bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6 , satu dunia kenal sama dia. Itu perempuan, Altantuya, dia pun kenal kita punya bakal Perdana Menteri. Gua pun kenal.Bini gua pun kenal. Anak-anak gua pun kenal .Tapi kita punya bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6 tarak kenal sama gua, bini gua dan anak-anak gua. Apa pasat?

"Sebab juta olang kenal dia , sebab dia bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6. . Dia mungkin kenal ratus-ratus orang, termasuk janda dia. Tapi amat mustahil dia satu olang , mampu kenal juta-juta olang"

"Ramai orang ada tangkap gambar dengan dia, sebab semua olang , sangat suka hati kalau dapat bergambar dengan dia. Tapi dia tarak ingat, sudah berapa ribu kali olang-olang yang dia tarak kenal , sengaja ajak dia bergambar dengan mereka. Mungkin Altantuya semasa masih hidup dulu , pernah tangkap gambar dengan kita punya bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6 untuk tunjuk pada ramai olang dia baik dengan kita punya bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6 untuk tujuan eksyen atau tujuan lain. Tapi kita punya bakal Perdana Menteri ke 6 tarak ingat sebab Altantuya sama macam olang lain yang sengaja suka bergambar dengan dia".

"Tian, gua ingat lu pun teringin mahu tangkap gambar dengan kita punya bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6"!

"last, gua cakap sama lu, baik lu minta maaf sama itu kita punya bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6, sebelum itu budak, Khairy repot sama Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media. Gua suka lagi kalau dia repot pada polis, sebab gua tahu, lu suka keluar dan masuk balai polis. Lu ha, kena jadi macam itu Mahfudz Omar, dia tarak kaya punya olang. Tapi dia jamin sesiapa yang ada gambar asli kita punya bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6 dengan Altantuya dan Razak baginda, dia mahu kasi wang. Itu lagi baik maa!"

Tiada ulasan: