Jumaat, 22 Jun 2007

Kenangan Berserban dan Berjubah Dulu

Semasa teman menyertai Darul Arqam di pertengahan tahun 70an, serban dan jubah adalah pakaian rasmi rasmi. Pergi kemana pun dengan pakaian itu. Tidur pun selalu berjubah dan berserban.

Imam masjid Teluk Intan, Imam Yahya Zikri, pun tak berjubah seperti teman. Allahyarham Tuan Guru Haji Hamdan yang mengajar kitab pun tak berjubah macam teman. Allahyarham Tuan guru Haji Bakri yang mengajar teman di sebuah surau Jalan Batak Rabit, Teluk Intan(dekat kilang mancis api) pun tak pakai jubah macam teman. Yang hairannya teman sedikitpun tak rasa segan dengan tok-tok guru yang mengajar beberapa kitab tetapi tidak berjubah.

Tapi sekarang, bila teman ingat balik kenangan berjubah dan berserban dulu , teman rasa hairan bagaimana teman punya keberanian memakai pakaian yang lazimnya di pakai oleh ulama besar (dalam konteks Malaysia). Sedangkan masa itu, punyalah kuat orang menyindir dan mengutuk anak anak muda yang memakai serban dan berjubah dengan macam-macam label yang menyakitkan hati. Kalau tak sabar memang teman sepak muka penyindir dan kaki kutuk. Tapi teman diajar untuk bersabar.

Mengikut kata pemimpin Darul Arqam, jubah dan serban adalah Sunnah Nabi dan sesiapa yang mempertahankan satu Sunnah Nabi di akhir zaman , maka ianya adalah jihad yang besor. Maka teman rasa, masa itu teman telah melakukan jihad yang besor:Berjubah dan berserban ke hulu ke hilir.

Seingat teman, Ustaz Abdul Hadi masa teman berjubah dulu dia kelihatan bergaya bersongkok dan memakai baju batik. Kalau tak silap , teman pernah tengok gambarnya berpakaian seperti itu dalam akhbar.

Tapi itu kisah dulu. Sudah Hampir tiga dekad .

Selepas dipinggir dan kemudian dipecat oleh Jemaah Darul Arqam kerana kesalahan teman pergi ke Majlis ceramah PAS , teman pun mula buang satu-satu. Mula-mula buang jubah, tetapi memakai serban. Kemudian buang serban, tinggal kopiah putih. Bila masuk Universiti, kopiah putih pun lebuh. Yang tak hilang, ialah semanggat Islam yang lebih membara kerana terpangaruh dengan revolusi Iran. Buku-buku Ustaz Ashaari teman dah tak main. Teman mula layan buku Syed Qutub, Ali Syariati, Imam Khomaini dan buku-buku Ayatullah yang lain.

Kalau masa berjubah dan berserban dulu, teman perjuangkan cili sos, mee, kicap, tauhu dan sebagainya asalkan ada tanda 'buatan AlArqam' . Bila masuk universiti teman tak sabor nak tengok Malaysia jadi sebuah Negara Islam. Maka teman digelor sebagai golongan 'mustaqjilun' oleh setenggah sahabat.

Sekarang, teman dah pencen. Teman mula jarang pakai seluar slacks. Teman lebih selesa berseluar blue jeans. Walaupun teman berkeadaan sakit, teman rasa lebih ranggi memakai blue jeans dan berbaju lenggan pendik. Teman rasa , seolah-olah teman berada bersama dengan pengawal revolusi Islam yang terdiri dari pemuda-pemuda Iran yang menawan kedutaan Amerika di awal zaman revolusi Iran lama dulu. Mereka berseluar blue jeans dan tak berjubah dan berserban.
Dan jangan marah, ada masanya teman rasa kembali muda walaupun seluruh anggota terasa lemah!.

Yang terbaliknya teman yang pernah pakai jubah dan berserban ,sejak kebelakangan ini mula berasa pelik dan hairan melihat segelintir pemimpin dan ahli Pas yang kesana ke sini berjubah dan berserban. Apa yang mereka hendak buktikan? Dan teman, mula bertanya apakah kaitan antara jubah dan serban dalam memperjuangkan Islam?. Kebanyakkan pemimpin gerakan Hamas dan Ikhwan Muslimin pun tak berjubah dan berserban tetapi siang malam berjuang dan diburu musuh.Dan bukankah pejuang-pejuang Pas yang pernah kena ISA pun kebanyakkannya bukan berjubah dan berserban?

Gamaknya fikiran teman terkena sejenis virus , berfikir benda remeh temeh dan tak cukup menerima tarbiyyah haraki?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.

yanmaneee berkata...

yeezy boost 350
louboutin outlet
jordan shoes
curry shoes
coach outlet sale
fila disruptor
jordan 6
jordan shoes
yeezy boost 350
ferragamo belts