Khamis, 21 Jun 2007

Apa Nak Jadi Dengan PKR

Baru sebentar tadi teman terbaca dalam klpost bahawa matan Timbalan Presiden PKR Abdul Rahman Osman telah keluar PKR dan memohon untuk menyertai PAS di Kawasan Subang Jaya.

Sebagai ahli Pas teman menyokong kemasukan sesiapa sahaja ke dalam PAS asalkan jujur mahu menjadikan Islam sebagai landasan perjuangan. Walaupun teman tahu Pas bukannya seratus peratus bersih dari kesilapan,tetapi buat masa ini , Pas yang terbaik.

Tetapi soalnya apa yang dah berlaku dengan PKR? Sudah ramai yang keluar parti. Ada yang kembali masuk ke lubuk asal, UMNO dan tak kurang yang menyertai Pas. Juga terdapat tokoh PKR seperti Ezam, Sheikh Azmi, Dr Mohd Noor Manuti dan yang lain-lain , sudah tidak aktif.

Sepatutnya bila Anwar telah keluar penjara, dan sekarang dah tidak mengajar di Universiti berprestij , samaada di Britain dan di Amerika dan telah diiktiraf sebagai ketua 'de facto' PKR , semakin kompak perjuangan setiap ahli. Tetapi keterbalikan berlaku.

Tidak dinafikan Anwar diantara pemidato politik terbaik di Malaysia dan dia masih boleh dianggap sebagai 'crowd puller', tetapi mengapa dia gagal membendung ahli PKR keluar parti?
Pasti ada masalah yang belum dapat diatasi dalam PKR. Adakah mungkin Anwar terlalu berkuasa dalam PKR sehingga apa yang dia cakap dan lakukan tidak boleh dibantah sehingga bekas pemimpin dan ahli PKR naik bosan dan akhirnya bertindak keluar dari parti atau tidak mahu aktif seperti dulu sebagai tanda protes.?

Apakah benar kata kawan-kawan bahawa amalan lamanya semasa dalam ABIM, iaitu pecah dan perintah telah sebati dan sukar dibuang dan kini diteruskan di dalam PKR?

Teman pernah terbaca sebuah buku yang ditulis oleh seorang sarjana yang ada otoriti dalam ilmu kepimpinan , iaitu Warren Bennis, bahawa pemimpin yang terlalu berkarisma, mempunyai satu kelemahan yang ketara, iaitu hanya percaya pada diri sendiri dan dalam hal ini ,adakah Anwar yang memang tak dinafikan seorang yang punya ciri-ciri karismatik yang tinggi , terjebak dalam kelemahan seperti itu? Sukar untuk teman jawab.

Teman sebenarnya mengkagumi Anwar Ibrahim sejak beliau memimpin ABIM. Tetapi bila dia londehkan prinsip perjuangan Islam hakikiyunnya , dengan menyertai UMNO , teman mula tak berapa hormat padanya. Bila dia di pecat dari UMNO ,dan masuk penjara, teman bersyukur kerana ianya mungkin suatu kifarah atas dosanya meninggalkan perjuangan Islam untuk menyertai UMNO. Dan teman berdoa agar dia insaf dan kembali merangkul perjuangan Islam.Tapi lihatlah apa yang berlaku.......

Beberapa tindakan atau aksinya selepas keluar dari penjara , menjadikan teman bimbang dan binggung. Kalau teman senaraikan , banyak . Tetapi biarlah teman bangkitkan soal yang boleh dianggap remeh. Di antaranya dia melenting bila beberapa orang pemimpin Pas mendengar ceramah Tun Mahathir di Melawati. Orang yang berjiwa besar sepertinya tak sepatut melenting.

Dalam kes pilihanraya kecil Batu Talam, dia dikatakan mempengaruhi pemimpin Pas untuk memboikot pilihanraya kecil itu untuk mengajar SPR supaya lebih adil dan telus tetapi penyokong Pas di peringkat akar umbi menjadi binggung, bila di Ijok PKR boleh pula bertanding. Teman pun turut binggung.

Kemarahan teman pada Anwar secara peribadi semakin meningkat, bila dia membawa orang gila dari Indonesia, iaitu Gus Dur untuk berceramah semasa kongres di Negeri Sembilan baru-baru ini. Macamlah tak ada orang lain yang boleh dijemput berceramah. Teman memang benci sebencinya pada Gus Dur, matan Presiden Indonesia, yang merupakan seorang sarjana Islam dan dia juga adalah cucu dan anak ulama yang pernah memimpin Gerakan Nahdatul Ulama, kerana dia adalah pendokong dan pakar rujuk kepada kelompok aliran Islam Liberal dan Pluralisme agama di Indonesia, terutama bila matinya Nurkholis Majid(Cak Nur).

Suhu kemarahan teman kepada Anwar semakin meningkat, bila dia melantik Saifuddin Nasution sebagai Pengarah Strategi PKR, sedangkan Saifuddin dikatakan telah kembali ke pangkuan Pas. Teman binggung dan marah betul dengan sikap Anwar yang kurang beretika ini! Mungkin dia belajar dengan Al Gore?

Apapun demi kesepakatan Pas dan PKR, teman minta Anwar perbetulkan masalah dalaman parti kalau ada supaya parti itu lebih bersedia untuk bersama dengan Pas dalam menghadapi Barisan Nasional.

Teman tak mahu ahli Pas rugi tenaga membantu PKR yang lemah dari pelbagai segi, yang ramai orang telah ketahui. Dan teman menasihatkan PKR dan khususnya Bro Anwar , jangan hanya berfikir hendak membolot banyak kerusi untuk bertanding di peringkat Parlimen dan Dun, kalau masih berkeadaan celaru biru . Akibatnya amat buruk iaitu Pas dan PKR tak kemana!

Teman hanya melontar pandangan . Kalau tak setuju nak buat macam mana?

Tiada ulasan: