Selasa, 12 Jun 2007

Bila Teman Sakit dan Sekarang Tak bekerja

Teman taklah sakit tenat. Rasanya Allah akan panjangkan umur teman. Doa minta panjang umur jarang teman lupa disetiap kali selesai menunaikan solat.

Macamanapun penyakit teman, pelik sikit, iaitu hilang keseimbangan badan.Dalam bahasa Inggeris disebut 'balance disorder'. Punca penyakit ini, dikatakan akibat dari ketidakseimbangan kimia dalam otak.Inilah pendapat doktor pakar neurologi yang teman terpaksa mengadapnya dua kali sebulan. Ketidakseimbangan kimia dalam otak mengakibatkan neurotransmiter bermasalah.

Bila pertama kali teman tanya, mengapa berlaku ketidakseimbangan bahan kimia, seperti sorotonin, dephomine, gaba dan entah apa-apa lagi,maka pakar neurologist berkenaan menjawab :"ya sheikh, dalam dunia perubatan ada masalah kesihatan yang masih belum ada jawaban".

"Oh begitu", riaksi bersahaja teman bila mendengar jawabannya 12 tahun yang lalu.

Hendak buat macam mana? Terpaksalah teman akur dengan apa yang keluar dari mulutnya.Siapalah teman, untuk tidak bersetuju.

Seorang sahabat pernah bertanya, "bagaimana rasa sakitnya yop?".

Lalu teman jawab , " kalau nak tahu rasanya cuba bayangkan mike berdiri di atas sebuah sampan ditengah sungai yang sedang berombak tanpa berpegang pada pendayungnya. Mike akan rasa hendak terjatuh. Tapi penyakit ini lebih teruk lagi, kerana kaki akan terasa lembik dan bila berjalan atau berdiri terasa melayang-layang. Teruk yop!".

Sudah 12 tahun teman mengidap penyakit ini. Ianya bukan suatu masa yang singkat. Bak kata bekas PM dulu 'dah lama dah'.Dan penyakit badan seakan 'bergoyang' sentiasa ada setiap saat.Tak pernah berhenti.

Tapi kalau setakat badan hilang keseimbangan, rasanya teman dah lali. Sekarang ni, penyakit ini menganggu pernafasan teman. Tak syok betul bila nafas tak lancar dan terasa tersekat yang boleh membuat teman tercungap-cungap.Leher dan bahu pula seakan begitu tegang dan menyakitkan. Tapi syukur, teman masih bernafas lagi!

Dan yang menjadi teman bertambah lemah, bila penyakit ini diikuti oleh penyakit lain seperti darah tinggi, kencing manis, batu karang dan beberapa penyakit yang tak tahu teman nak namakan.

Penyakit ini juga menjadikan teman menjadi manusia yang malas nak bergerak.Jadi , banyak masa dihabiskan dirumah. Apa aktiviti teman di rumah? Banyak!

Di antaranya, teman lebih banyak berzikir, membaca buku-buku, dan ada masanya teman memasak.

Kesiankan?

Teman anggarkan beratus ribu, duit teman telah habis untuk berubat.Setiap kali berjumpa doktor sekurang-kurang RM400 meloncat keluar dari poket.Itu belum termasuk duit bila teman masuk wad.

Mungkinkah ini ujian Allah pada teman yang banyak dosa yang walaupun telah berubat dengan doktor pakar selama 12 tahun namun , penyakit ini masih belum mahu pergi dari tubuh teman.

Kesian teman!

Bukan setakat doktor pakar yang teman rujuk, bahkan teman telah cuba pelbagai jenis perubatan alternatif.Namakan jenis perubatan alternatif, semuanya telah teman usahakan: refleksologi, akupuntur, bekam, Vibration Colour Theraphy, hormoepathy,Aura theraphy, Ozone Theraphy,kairopratik,haidrology theraphy, hipnosis theraphy, ayuverdic dan entah-entah apa lagi. Bayaran untuk setiap theraphy , dalam banyak keadaan lebih mahal dari berubat cara olyphaty(rawatan di hospital).

Selain itu, teman juga berubat cara traditional Melayu. Seluruh semenanjung telah teman jelajahi untuk berubat dengan pakar perubatan tradisional. Yang teman cuba elak ialah berjumpa dengan bomoh yang guna kemeyan dan keris. Itupun ada masanya teman tertipu juga bila bomoh menyorok kemeyan dan keris di bawah tikar. Teman cuma tahu, bomoh sekian adalah bomoh-bomoh mengarut bila semasa dimulakan sessi perubatan, bomoh seperti itu yang asalnya duduk bersahaja tiba-tiba rebah dan kemudian duduk semula dan bertanya "Apa khabar cucu?".

Dan pernah pada suatu ketika, teman berjumpa dengan seorang bomoh yang mengaku sebagai ahli Pas. Di klinik beliau terdapat gambar Tok Guru Haji Hadi dan Tok guru Nik Aziz dan penuh dengan logo Pas, bulan mengembang . Melihat kepada keadaan klinik beliau yang jelas 'keePASannya' teman cukup yakin dia seorang pakar perubatan tradisional yang berkemahiran tinggi dan yang penting dia sealiran dengan perjuangan teman.

Tapi bila dia mengatakan dalam tubuh teman ada seekor bapak jin yang dihantar oleh seseorang yang telah menyihir teman dan jin tersebut telah menginap dalam tempoh yang panjang,maka berdetik hati teman mengatakan bahawa pengamal perubatan tradisional itu sama dengan bomoh-bomoh yang lain yang pernah mengatakan teman terkena sihir.

Bukan teman tak percaya bahawa sihir menyihir memang ujud. Tapi dah banyak bomoh yang teman temui mengatakan bahawa teman terkena sihir dan telah mengubati teman dan kebanyakkannya mengatakan mereka telah berjaya mengusir 'jin'dari tubuh teman. Logiknya lepas jin berambus, teman seharusnya pulih.Betul tak?

Habis, nak buat macamana? Terpaksalah teman berubat dengan bomoh yang mengaku ahli Pas yang seorang ni. Cara dia mengubat sungguh brutal.Dia tekan sekuat-kuat hati lengan sebelah kanan teman sambil bertempik "baik kau cakap yang kau akan keluar dari tubuh ini, kalau tidak aku tekan kau sampai kau mati".

Berpeluh dan hampir menitik airmata teman menahan kesakitan sambil menanti kalau-kalau ada suara 'jin' menyerah kalah dan mengaku akan keluar dari tubuh teman. Tapi hampa.Yang kedengaran hanyalah suara teman yang mengadoi. Mungkinkah yang dikatakan sebagai jin itu , tak mahu keluar kerana tubuh teman bagaikan sebuah istana yang indah padanya?

Sekali lagi lengan kanan teman ditekan semula, bahkan dua kali ganda lebih kuat dari tekanan yang pertama.Kali ini teman meraung kerana kesakitan yang keterlaluan.Teman minta bomoh yang mengaku ahli pas itu berhenti kerana teman tak tahan menanggung siksa. Permintaan teman itu dijawab oleh bomoh itu, "aku boleh berhenti kalau kau mengaku kau akan tinggalkan tubuh yang tak berdosa ini". Secara tiba-tiba teman terfikir bomoh ini akan berhenti dari menekan lenggan teman sekiranya teman berlakon sebagai jin. Maka dengan suara yang tersekat-sekat teman berkata "Ok, aku keluar sekarang dan tak akan kembali. Bye-bye".

Ah, baru lega , bila bomoh itu melepaskan lenggan teman. Dan teman macam orang bodoh(memang bodohpun) bertanya kepada bomoh tersebut" Dah pergikah jin yang ada dalam tubuh saya?".

Dengan bangganya dia menjawab " semua jin takutkan saya. Jin yang tinggal dalam tubuh awak pun mengaku sudah keluar.Jin yang ada dalam tubuh awak bukan jin Islam, sebab sebelum dia pergi dia ucap 'bye-bye'. Kalau jin Islam dia akan beri salam dulu"

"oh, begitu" balas teman sambil menahan ketawa.

Sebelum teman beredar dia menunjukkan resit bayaran yang berjumlah RM125.55sen.Melihat resit itu , teman dengan sinis berkata :"ingatkan , sesama ahli Pas bayaran perkhidmatan secukup rasa".

Mungkin bomoh ni dah biasa mendengar kata-kata yang senada itu , lalu dia menjawab sambil senyum melebar: " Sesama ahli pas, soal lain. Saya ni professional".

Bila teringat patah-patah perkataan terakhir bomoh tersebut" saya ni professional" , teman bertanya pada diri sendiri, adakah bomoh yang mengaku ahli Pas itu termasuk dalam katogeri professional seperti tokoh pemimpin dan ahli Pas yang dilabelkan sebagai professional. Entahlah.
Sekali lagi teman ulang semula bahawa belanja berubat teman telah menjangkau ratusan ribu ringgit yang mungkin bersamaan dengan 3 trilion rupiah!

Kesian teman asyik kena tipu. Padan muka. Muka siapa? Muka temanlah!

Dan akibat lain daripada penyakit ini , teman terpaksa berhenti kerja kerana sedar diri bahawa teman tak mampu membuahkan hasil kerja yang cemerlang, walaupun kerja itu memang teman cukup minat. Tapi, tidaklah teman mahu berhenti cara bodoh.

Hajat hati, teman mahu mohon 'medical board' tetapi kata doktor pakar teman, tak layak, sebab teman masih boleh berjalan dan masih belum merangkak di tempat kerja.Oleh itu teman tak boleh dianggap sebagai orang kurang upaya.

Kalaulah teman dapat 'medical board' tentu lebih untung kerana dapatlah gaji separuh sampai ke akhir hayat. Banyak juga jumlahnya.

Mungkin berkat tahap kewalian teman , tiba-tiba Syarikat teman bekerja dulu , menawarkan VSS. Dapatlah hampir tiga ratus ribu ringgit.Tak berapa banyak. Tapi teman tetap bersyukur kerana dapat berhenti kerja dan dibayar pula.

Tapi duit tu semakin susut dan sedikit waktu lagi akan habis kerana belanja untuk hidup.

Dan dengan duit VSS itu , teman telah langsaikan hutang kereta, hutang rumah dan sempat beli sebuah tapak rumah yang agak strategik tak jauh dari Putra Jaya. Kononnya kalau sihat nanti , teman nak buat rumah banglo yang sederhana .Tapi nak buat macam mana masalah kesihatan belum pulih lagi dan sekarang duit simpanan bertambah kurang.

Tahun lepas, seorang kawan ditempat kerja lama, adalah tolong beri projek melatih kakitangan untuk beberapa siri. Dapatlah duit sikit. Tapi sekarang bisniss tak serancak dulu. Kurang bisniss bermakna, kuranglah duit masuk.

Kesian teman!

Kadang-kadang teman rasa takut betul menjadi orang miskin selepas selama ini hidup dalam keadaan wang sentiasa ada. Teman perlu duit untuk terus berubat.Teman perlu beri duit belanja kepada anak-anak yang masih belajar. Takkan nak suruh mereka bawa bekal ke sekolah kerana ianya terlalu luarbiasa bagi mereka.

Bil telefon, streamyx, letrik , kad kredit dan lain-lain bil juga perlu dibayar. Nak harapkan isteri? Bolehlah sikit-sikit bantu.Sekali sekala merungut juga dia.

Nak kata teman tak ada pendapatan baru, pun tak betul. Teman sebelum berhenti kerja dulu ada buat bisniss dengan adik ipar. Tapi dunia bisniss zaman pemerintahan Pak Lah semakin suram walaupun indeks Bursa Saham berada diparas yang tinggi. Harap-harap projek Gua Musang cepat siap akhir bulan Jun ini . Teman tak nak banyak dari keuntungan yang akan diperolehi. Rasanya RM60 ribu sudah lebih dari cukup untuk menampung belanja setenggah tahun.

Terdapat pelajaran dan iktibar yang boleh teman pelajari selepas berhenti kerja. Di antaranya, teman perlu lebih berhemah berbelanja. Dulu gaya hidup teman agak mewah.Bak kata orang perak "Bior papa asai bergaye".

Kedua, jangan beri hutang kepada kawan walaupun teman banyak duit kerana bila teman kesempitan wang , kawan-kawan yang berhutang semasa teman banyak duit dulu terus menukar nombor telefon mereka , termasuk kawan-kawan seperjuangan dalam Pas.

Ketiga, kalau boleh jangan minta duit pada bini.Kesihan kepada bini yang bekerja dari pagi sampai ke senja, kemudianya terpaksa menyedekahkan sedikit duit gajinya pada teman.

Keempat, jangan harapkan kawan-kawan yang pernah teman tolong naikkan pangkat,bimbing mereka supaya berkemahiran tinggi , menjaga kebajikan mereka dan sebagainya kerana bila teman dah tak ada kuasa, kawan-kawan lama tak pandang. Teman yang dulunya pernah dipanggil "bos" kini dipanggil "abang tua". Tapi teman tak kisah. Begitulah resam dunia.

Kelima , teman terfikir untuk bekerja dari rumah kerana ianya bersesuaian dengan kerterbatasan pergerakan teman. Kerja yang macam mana? Inilah yang teman sedang fikirkan.Tapi yang pasti ,teman tak akan merompak duit isteri!

Keenam, apabila teman langsung tak berduit, teman akan melarikan diri ke Masjid yang berdekatan. Teman malu, bila anak bini minta duit, teman tak mampu nak beri.

Kalau bini dan anak-anak ada sedikit rasa belas kasihan, tentu mereka akan pujuk teman balik ke rumah. Saat itu tentu teman dapat menikmati keindahan hidup berkeluarga kerana bini masih ingat lagi bahawa teman adalah suaminya dan anak-anak pula masih ingat bahawa teman masih ayah mereka. Itu pasal teman tak hendak lari jauh-jauh. Nanti susah anak bini nak cari teman!Betul tak?

Adakalanya , teman terlebih bijak!

Kadang-kadang teman terfikir, alangkah eloknya teman boleh bermain gitar.

Bermain gitar sambil menyanyi dekat pusat membeli belah boleh dijadikan satu kerjaya yang boleh menghasilkan pulangan yang lumayan kalau kena gayanya. Dr Yusuf Qardawi, seorang Ulama tersohor pun , berpendapat bahawa tak salah main alat muzik dan menyanyi, asalkan lirik lagu baik dan boleh mengangkat kesedaran umat dan ianya tidak dibuat dalam majlis dimana arak dihidangkan.

Nanti bila , sahabat teman si orang kaya yang bernama Tarmizi balik dari L.A (USA), teman nak belajar gitar dari dia supaya teman boleh mencipta lagu yang berunsur islamik tapi berentak rock, atau pop. Teman rasa bakat seni ada tapi tak digilap kerana teman percaya pada cakap tok guru agama teman dulu yang mengatakan bahawa alat muzik yang bertali dan boleh ditiup adalah haram.

Teman bayangkan silap hari bulan, ramai orang akan membalingkan duit kertas warna merah di atas kain serban yang teman bentangkan di atas lantai , semasa teman menyanyi sambil memetik gitar.Bukan kerana suara teman lemak merdu dan indahnya lagu yang teman nyanyikan, tapi mereka kesian nengok teman yang sakit menjadi penyanyi jadian ditepi jalan!

Dan lebih mengejutkan bila Pengurus Mestro, entah siapa namanya, minta teman berduet dengan Mawi,penyanyi SMS itu dalam album terbaru yang akan meletup dipasaran.

Kesian teman!Semakin sakit semakin kuat meracau.

3 ulasan:

Abu Fatihah Al-Intani berkata...

Salam wahai orang kampung. Panjang umur kita berjumpa di Jam Tinggi.

sheikh teluk intan berkata...

salam org kampung,
semoga Sdr sihat. Saya ucapkan terima kasih kerana sudi melawat blog ini. Saya telah masukkan add blog sdr sebagai link di blog saya kerana penghargaan saya yang tak terhingga kerana kesudian sdr memasukkan add blog ini dalam link 'Sahabat ' di blog sdr.
Semoga redha Allah sentiasa bersama kita.Salam.

mahaguru58 berkata...

Assalamualaikum Pak Syeikh,

Saya terhibur membaca nukilan tuan diatas.

Amat jelas dan penuh pengajaran.

Saya dikenalkan pada blog tuan ini oleh saudara Abu Fatihah.

Sudi kiranya Tuan emel saya di mahaguru58@gmail.com

Ada urusan bab Ad-deen yang perlu dibincangkan.

Jazakallah. Semoga tuan sembuh dari dugaan penyakit yang datang menguji tuan sama seperti saya yang kini mengidap diabetes tahap 2.

Saya menanti emel tuan.

Wassalamualaikum wr wb.

Zainol Abideen
016-3969881
Bandar Tun Razak
56000 Kuala Lumpur