Selasa, 12 Jun 2007

Bersediakah Pas dan PKR menghadapi PRU

Teman libang libu memekiorkan bolehkah pakatan pembangkang menang besor , kalaupun tidak mampu menghumban Barisan Nasional ke liang kubur pada pilihanraya Umum yang akan datang.

Bila tanya Pas, jawaban yang diberi cukup positif,iaitu 'kami telah cukup bersedia'dan yakin dapat tawan Trengganu, Kedah dan Perlis disamping mengekalkan Kelantan.

Bila tanya PKR,mereka jawab 'terdapat lebih kurang 70 kerusi Parlimen' boleh ditawan.Brother Anwar Ibrahim dikatakan akan mendedahkan penyelewengan BN dan pemimpinnya pada masa pilihanraya nanti dengan memunggah bukti-bukti yang masih disimpan .

Bila tanya DAP, mereka jawab dengan penuh berhemah bahawa cukuplah DAP jadi pembangkang yang kuat di Dewan Undangan Negeri atau Dewan Rakyat. Mungkin, Lim Kit Siang lebih minat jadi ketua pembangkang di Parlimen kerana dia sedar bukan senang nak menawan negeri yang sedang dikuasai Barisan Nasional. Dan teman syak, DAP adalah proksi MCA , di luar Barisan Nasional! Kedua parti ini, matlamatnya sama, tapi berlakon dari segi pendekatan. Jangan marah Bro Anwar dengan pandangan teman yang kurang matang ini!

Teman masih ingat , semasa Pas bersama Parti Semangat 46 yang membentuk pakatan Angkatan Perpaduan Ummah, tiga orang sahabat seperjuangan datang menziarahi teman di pejabat. Teman ingat benor tahun itu adalah tahun 1990 dan parlimen baru dibubarkan.

Semasa kami berbual, teman diberitahu supaya bersiap sedia untuk diangkat menjadi orang nombor satu di organisasi tempat teman makan gaji. Sambil tersenyum, teman bertanya adakah ianya boleh berlaku?

Sahabat-sahabat teman, dengan penuh yakin berkata "pada pilihanraya umum kali ini Barisan Nasional akan tumbang dan APU akan mengambil alih kuasa". Untuk menyedapkan hati sahabat seperjuangan, teman ketawa sekuat-kuatnya dan berkata "aku boleh jadi orang nombor satu di sini dengan syarat salah seorang dari kalian menjadi Menteri yang ada hubungan dengan organisasi ini".

Teman cukup masak dengan corak pemikiran tiga sahabat seperjuangan yang menziarahi teman di pejabat. Mereka bekerja untuk jemaah boleh dikatakan sepenuh masa.Walaubagaimanapun mereka terperangkap dalam dunia angan-angan. Bukan salah untuk berangan dan berfikiran positif, tetapi sebaiknya jangan sekali membuat kesimpulan mengenai sesuatu yang kita sendiri tak pasti.Dan teman tahu, mereka kurang bergaul dengan orang-orang yang bukan pendokong pembangkang. Kalau mereka luaskan skop pergaulan, mereka pasti kurang bercakap besar!


Kalaulah kehadiran ribuan orang mendengar ceramah Pas atau PKR yang diadakan hampir setiap siang dan malam di seluruh pelusuk negara , dijadikan indikator untuk membuktikan sokongan rakyat terhadap pembangkang semakin hebat memuncak dan mampu menguburkan Barisan Nasional, mengapa keputusan pilihanraya selalu tidak menyebelahi Pas atau parti pembangkang lain?

Kalaulah pembongkaran isu penyelewengan kerajaan Barisan Nasional dilakukan secara besar-besaran , adakah boleh dipastikan seluruh rakyat akan dapat berkongsi maklumat mengenainya , sedangkan kita tahu sebahagian besar dari mereka tidak terdedah kepada media alternatif yang cuba dicantas oleh kerajaan Barisan Nasional. Dan yang teruknya, ramai yang tak mahu melepaskan diri dari cengkaman berita berat sebelah media arus perdana dan tidak terdedah kepada media pambangkang yang bukan sahaja terbatas, tetapi disekat semaunya oleh penguasa yang hendak menguasai kerajaan sehingga akhir zaman.

Sungguh teman libang libu memekiorkannya.

Memang teman tahu, bila pemimpin Pas atau PKR berkata bahawa mereka bersedia bila-bila masa untuk menghadapi pilihanraya, ianya adalah salah satu strategi dalam peperangan saikologi. Tetapi teman tetap libang libu kerana, yang dihadapi oleh PAS dan PKR adalah Barisan Nasional yang punya kemampuan yang besar dari segi menipu.

Persoalannya adakah kita hendak terus memaki hamun Barisan Nasional siang dan malam yang kita kenal sebagai penipu teragung di abad ini? Tidakkah maki hamun kita sia-sia seperti meminta Iblis berhenti meneruskan kerja keiblisannya. Bak kata, kawan teman 'buang gas saja'

Teman separuh setuju bila ada yang berpendapat pembangkang, terutama Pas lebih baik mencari kelemahan sendiri dan dalam masa yang sama berusaha membaikinya dan meningkatkan lagi seluruh kekuatan yang sedia ada tanpa mengadai prinsip perjuangan.

Untuk menjadi sebuah organisasi politik yang sentiasa relevan, Pas jangan sekali mengabaikan bidang penyelidikan. Teman tahu,terdapat kumpulan penyelidik yang hebat dalam Pas tetapi ianya perlu diperkuatkan lagi.

Contohnya kajian terhadap sikap sejumlah besar orang Melayu dan China yang walaupun mereka tahu kerajaan Barisan Nasional tersangat bobrok dan korup , tetapi masih terus memberi undi kepada Barisan Nasional , perlu dibuat secara bersungguh-sungguh supaya usaha mengatasinya boleh dilakukan segera.

Pada pendapat teman yang kurang arif membuat bacaan politik, golongan ini dihinggapi sindrom 'love and hate'.Mengapa sindrom 'love and hate ' masih berlaku? Kajian yang tepat perlu dilakukan.Juga, teman sedar, ada segelintir ahli Pas yang beranggapan bahawa bidang penyelidikan adalah dunia yang penuh dengan teori yang muluk-muluk.Pemimpin wajib mengubah persepsi ahli yang punya semanggat yang tinggi , tetapi tahap berfikir masih belum banyak beranjak. Salah siapa?

Parti politik juga seperti organisasi korporat yang sentiasa mengambilkira aspek keuntungan.Kedua-duanya perlu menarik pelanggan untuk membeli produk yang dihasilkan.Untuk menarik pelanggan yang baru dan mengekal pelanggan yang setia, maka kajian tentang gelagat pelanggan adalah diantara aspek yang wajib diberi perhatian tanpa henti kerana kehendak pelanggan sentiasa berubah sesuai dengan peredaran zaman.

Begitu juga dengan strategi pemasaran, ianya perlu bersesuaian dengan perubahan zaman.Bagi sesiapa yang terlibat dalam bidang pasaran, apa sahaja boleh di jual dengan mengambilkira 'the 4 Principals of marketing :People, product, place and promotion'.

Dalam konteks Pas sebagai organisasi politik empat prinsip pemasaran boleh diaplikasikan dan diambilkira dalam membuat kajian atau penyelidikan oleh kumpulan pakar penyelidik Pas.

Maafkan teman,bukan niat teman nak mengajar itik berenang, teman sekadar nak mengingat semula apa yang pernah teman belajor dulu kala!


Sekadar bahan berfikir dan selingan , teman masih ingat kuliah yang pernah diberi oleh Ramlah Adam (sekarang Datuk Professor Dr)semasa belajor di UM dulu. Katanya, UMNO bukan setakat sebuah parti politik, tetapi ianya telah menjadi institusi Melayu. Orang Melayu tanpa UMNO akan kehilangan daya hidup. Itu kata Ramlah Adam pensyarah Sejarah yang amat fanatik dengan Dato Onn Jaafar.

Walaupun teman selalu bertelaggah pendapat dengan Ramlah Adam, tetapi ada masanya teman terpaksa separuh akur dengan pendapatnya dalam soal ini.Oleh itu pemimpin Pas dan pakar penyelidik perlu mencari jalan bagaimana hendak memecah tembok persepsi orang Melayu yang melihat UMNO sebagai sebuah Institusi Melayu yang perlu dipelihara. Teman mahu melihat orang Melayu mengubah persepsi mereka dan akhirnya melihat UMNO sebagai sebuah neraka jahanam bagi umat Islam/Melayu.

Sebenarnya banyak lagi tandatanya berkaitan dengan kemampuan dan kesediaan Pas dan parti pembangkang untuk menghadapi Pilihanraya Umum yang dijangka akan diadakan dalam waktu yang terdekat masih terus melintas dalam bingkai pemikiran teman. Tapi teman sengaja menyimpan sebahagian darinya untuk diri sendiri kerana takut ianya tak banyak mendatangkan faedah. Terutama sekali bila ianya boleh jadi fitnah.

Tambahan pula bacaan politik teman tersangat lemah dan teman pula bukan pemikir yang ada 'kelas'. Apapun , teman akan terus menulis apa yang teman fikir perlu ditulis walaupun ada orang kata apa yang teman tulis secara purata adalah mengarut . Teman peduli apa!

Teman menulis bukan kerana nama. Teman tulis berdasarkan apa yang terlintas di kepala otak. Sekurang-kurangnya , rasa libang libu akan berkurangan.

Tiada ulasan: