Jumaat, 8 Jun 2007

Bahasa Melayu Atau Bahasa Malaysia

Terus terang teman mengaku dari lubuk hati yang dalam, bahawa teman bukan pakar dalam bidang bahasa.Kepakaran teman adalah dalam bidang lain.Tak perlu , teman sebut disini. Dan asalnya teman tak nak ulas tentang cadangan kerajaan Barisan Nasional untuk menukarkan Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan.Sekejab Bahasa Melayu , sekejab Bahasa Malaysia.Alasan yang diberi oleh beberapa orang menteri kerajaan Barisan,macam nampak pandai. Tapi bila teman baca pendapat pejuang bahasa Malayu seperi Dr Awang Sariyan dan beberapa orang yang sealiran dengannya , yang tak setuju dengan cadangan pertukaran bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia, teman condong untuk tak bersetuju 360 darjah dengan kerajaan Barisan Nasional.

Bila teman terbaca di harakahdaily hari ini yang memuatkan pandangan Dr Aziz Bari pakar Perlembagaan Malaysia, teman bukan sahaja tak bersetuju 360 darjah tetapi teman terus 'mencelakakan' kerajaan Barisan Nasional yang dulu, kini dan selamanya adalah celaka yang berat sangat kesialannya.

Dr Aziz Bari menyatakan bahawa dalam perkara 152 Perlembagaan negara, jelas disebut bahawa Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan.Peruntukan perkara 152 ini adalah hasil kontrak sosial yang telah dipersetujui. Oleh itu mengapa mengatai(l)nak ubah.? Apa faedahnya? Teman tak nak tanya Pak Lah. Sebab dia tengah sibuk memikirkan apa yang perlu dilaku selepas nikah besok.Bertepuk tangan? Menari? Atau buat bodoh?

Mungkin banyak perkara tentang hidup berkahwin dia dah lupa. Oleh itu mungkin dia sedang minta penasihat peribadinya ,Khairy untuk menginggatkannya tentang perilaku yang patut dibuat oleh orang yang telah berkahwin.

Nak tanya Zainuddin Maidin, memang tak boleh harap kerana dia percaya yang mula memperkenalkan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan ialah Tuanku Abdul Rahman.

Jangan bagi tahu sesiapa , bahawa sejak dari dulu lagi , teman memang tak suka pada Zainuddin Maidin , kerana masa dia jadi Ketua Pengarang Utusan Malaysia , apa yang dia tak kata pada hukum hakam dan pejuangan Islam.

Perangai hodohnya semakin menjadi, bila dia diangkat jadi Menteri Penerangan atas kejayaanya menjadi tukang ampu nombor satu. Anak kepada Maidin ini, kalaulah ditakdirkan hidup dizaman Nabi , dengan mengambil sikapnya terhadap Islam semasa dulu dan sekarang, mungkin dia selesa menjadi sahabat sehidup semati dengan si Abi Lahab. Mungkin. Patutnya dia bersyukur kerana dia tak sezaman dengan Nabi S.A.W tercinta . Kalau tidak malang baginya. Nasihat teman, selagi masih bernafas elok sangat dia bertaubat dan balik kampung jual pesembur.Wajah kemamakkannya dan perangainya amat sesuai untuk menjual capati, roti canai dan tak boleh diabaikan,pesembur!

Nak tanya Tok Najib, dia sibuk menyuruh isterinya mengusap kepalanya setiap masa supaya rambut baru tumbuh di atas kepalanya agarkelihatan lebih macho bila jadi perdana Menteri seandainya Pak Lah tiba-tiba letak jawatan kerana mahu beri tumpuan sepenuh masa dan bersenda loka dengan isteri barunya.

Jadi nak tanya menteri Barisan Nasional yang mana? Ah, tak payah tanyalah pada menteri-menteri barisan nasional. Lebih baik bertanya pada lembu atau kayu kerana lembu dan kayu lebih afdol dari menteri-menteri Barisan Nasional.

Dan bila bercakap tentang bahasa Melayu, teman teringat kuliah yang diberi oleh Dato Prof Ismail Hussin semasa teman belajor di UM dulu. Walaupun teman pernah dimarahi dan disuruh berdiri sepanjang kuliahnya kerana datang lewat , namun teman sungguh terkesan dengan isi kuliah yang disampaikan oleh beliau pada hari itu.Yang paling teman ingat ialah tentang kata-katanya bahawa Bahasa Melayu bukan setakat sebuah bahasa yang indah tetapi ianya padat dengan roh Islam , dan kerana itu bahasa ini perlu dipertahankan. Teman tak mahu menghuraikan maksud 'roh Islam' dalam Bahasa Melayu yang keluar dari mulut Prof tersebut kerana agak akademis dan tentu sekali perbincangannya panjang.(teman pun tak berapa faham sangat kerana kuliah ini adalah bagi kertas elektif sahaha). Dengan demikian cubalah cari sendiri maksud tersebut, dan nantinya kita akan lebih sayang pada bahasa Melayu.

Tetapi lihatlah sekarang yop!, walaupun bahasa ini sejak dulu telah dinobatkan sebagai sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana yang diperakui oleh Perlembagaan negara, ianya semakin hari semakin terpinggir ,seolah-olah ianya tiada tuan yang memeliharanya .

Sebagai selingan teman hendak cerita bahawa teman pernah berkerja di sebuah syarikat GLC yang asalnya sebuah Jabatan kerajaan. Pada peringkat awal dari tarikh ianya diperbadankan dan kemudian dijadikan syarikat swasta sepenuhnya , bahasa Melayu di digunakan seluasnya dalam mesyuarat bagi kumpulan pengurusan dan urusan rasmi seperti surat menyurat.

Tetapi selepas lebih kurang sepuluh tahun kemudian, iaitu selepas berlaku rombakan pengurusan atasan , dimana seorang Dato yang pernah belajar di MCKK dilantik menjadi Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif yang baru, teman seolah merasakan teman bekerja di London. Bermesyuarat dalam bahasa Inggeris. Menulis dan menjawab e mail di kalangan pengurusan juga dalam bahasa Inggeris. Surat menyurat pun dalam bahasa Inggeris. Yang masih kekal, selepas mesyuarat yang panjang ,ialah bersantap masih bernasi dan berlaukan masakan Melayu. Dan nasib baik, tak disuruh sembahyang menggunakan bahasa Inggeris.

Yang teman kesian ialah puak eksekutif yang tak begitu pandai berbahasa Inggeris. Puak ini walaupun banyak idea untuk diketenggahkan semasa mesyuarat, lebih suka berdiam diri, takut bahasa Inggeris yang keluar dari mulut, bunyinya lain macam dan akan diketawakan. Bila ditanya mengapa tak bercakap, ada yang beri alasan , sekiranya bercakap banyak tentu banyak salah. Bila apa yang dicakap banyak salah, maka banyak dosa. Bila banyak dosa, maka nerakalah balasannya! Hebat alasan seperti itu!

Lebih memilukan hati teman, bila puak yang tak pandai bahasa Inggeris, terpaksa menulis kertas kerja dalam bahasa itu untuk dikemukakan kepada pihak atasan syarikat atau dibentangkan dalam mesyuarat. Terpaksalah minta tolong dari orang yang pandai.Atau mengupah sesiapa yang sanggup menterjemahkan kertas kerja yang asalnya ditulis dalam Bahasa Melayu ke dalam Bahasa Inggeris.

Huruhara hidup kawan-kawan teman yang tak pandai berbahasa Inggeris di syarikat teman berkerja dulu.

Teman juga turut bersimpati pada seorang kawan yang dicarut dalam bahasa Inggeris oleh CEO/MD kerana kesalahan yang teman anggap terlalu remeh. Carutan yang tak wajar keluar dari mulut seorang CEO/MD membuatkan kawan itu menanggis kerana perasaan seorang perempuan mudah terhiris. Oppp, jangan kata teman ramai girl friend,yop walaupun teman handsome. Tak elok tu!

Kalaulah teman dicarut oleh CEO/MD sepertimana kawan teman itu kena , nescaya CEO/MD itu tahu samada langit rendah atau tinggi. Teman orang Melayu yang ada maruah. Orang perak pula. Teman bukan nak cakap besar, kalaulah dia carutkan teman, nescaya teman hamburkan seribu kali carutan yang dia tak pernah dengar seumur hidupnya.Walaupun teman pejuang Islam, saki baki buruk masih ada! Teman nak tenggok apa riaksinya. Tentu dia terkejut! Silap hari bulan, teman kena tukar.Peduli apa. Syarikat itu bukan bapak dia yang punya.

Jangan marah, teman tengah panas hati ni bila teringat waktu bekerja dulu semasa Dato yang sekor ni, bawa budaya baru dalam syarikat.Teman juga masih ingat dia pernah panggil teman dan beberapa pegawai dibawah kawalan teman, bermesyuarat pada jam sepuluh pagi. Tapi dia anjakkan waktu mesyuarat beberapa kali pada hari itu. Oleh kerana pejabat teman bukan dibangunan yang sama, maka teman berkeliaran dari satu meja ke meja yang lain berjumpa kawan-kawan yang bekerja dibangunan itu sementara menanti disuruh masuk ke bilik mesyuarat.

Akhirnya bila waktu Maghrib hampir tiba, barulah teman dan 'gang'disuruh masuk.Bila teman dan 'gang' masuk dia mula bersyarah dulu. Mata teman lebih banyak tertumpu kepada jam dipergelanggan tangan. Bila teman dapati Maghrib sudah berada dipertenggahan waktu, maka teman menganjurkan supaya Dato sekor ni, menangguh mesyuarat untuk seketika kerana teman nak solat.Dia tersentak mendengar saranan teman. Lalu dia dengan nada sinis mengatakan bahawa mesyuarat ditangguhkan kepada suatu hari yang Setiausaha dia akan beritahu.

Ringkas cerita, sejak hari itu , teman tak pernah hadir lagi mesyuarat kalaulah dato sekor ini yang menjadi pengerusinya. Berkat 'kewalian'teman, tidak pula dia ambil sebarang tindakan. Mungkin dia menyampah nengok muka teman. Teman pun nyampah muka dia.

Teman juga tak berkenan dengan sikap Dato ni yang bencikan Pas secara keterlaluan. Memang dia punya pasalah kalau dia benci pada Pas. Itu haknya. Tapi yang menjadikan teman terlalu benci dan meluat dengannya , bila pada suatu ketika dia melawat beberapa cawangan syarikat di Kelantan, dia telah secara biadab menyuruh kakitangan disana menurunkan gambar Tok Guru Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan.

Teman berkesimpulan, otak dato sekor ni, terletak dicelah punggungnya kerana tak tahu membezakan pemimpin Pas dan Menteri Besar yang dipilih oleh rakyat untuk memimpin negeri.

Teman, walaupun tak pernah sayang pada Pak lah seperti sayangnya teman pada Tok Guru Nik Aziz, tidak pernah sekalipun teman menyuruh kakitangan menurunkan Gambar Pak Lah yang tergantung di ruang pejabat, Dewan Serbaguna , di lobi blok pentadbiran atau dimana-mana gambar Pak Lah tergantung. Gambar Pak Lah yang digantung di seluruh kompleks bangunan pejabat di bawah kawalan teman adalah gambar seorang Perdana Menteri.

Memang tak siapa boleh nafikan, Pak Lah dalam masa yang sama adalah Presiden UMNO (parti sial), tetapi gambar yang digantung adalah gambar Pak Lah atas kapisitinya sebagai Perdana Menteri Malaysia. Sebagai rakyat, teman kena hormat gambar Pak Lah. Dan teman pun tak malu untuk mengaku bahawa teman pun selalu membalas senyum pada gambar Pak Lah yang seakan tersenyum pada teman dan seakan sedang memerhati teman dengan penuh kekaguman!

Maafkan teman ,yop , kerana boleh dikatakan tulisan teman selalu lari dari fokus asal. Nak buat macam mana. Teman menulis apa saja yang melintas secara tiba-tiba di kotak pemikiran teman!Ada juga yang teman tulis setelah teman fikir terlebih dahulu.

Tetapi , apa yang teman tulis tentang kisah bekas MD/CEO di syarikat dimana teman pernah bekerja,sedikit sebanyak membuktikan kebenaran hujah Dato Prof Ismail Hussin, yang mengatakan bahawa dalam Bahasa Melayu ada 'roh Islam'.

Sikap dan mentaliti Dato MD/CEO yang teman cerita seperti di atas ,yang merasa hebat berbahasa Inggeris ,jelas kurang Islamik seperti mencaruti pegawainya, tidak menghormati waktu solat, tak suka pada perjuangan Islam dan tak suka pada Ulamak adalah natijah daripada berbahasa Inggeris secara melampau.

Memang contoh tentang seorang Dato yang teman perkisahkan seperti di atas, terlalu simplistik dan longgar dan tidak boleh mewakili semua orang yang boleh bertutur dalam bahasa Inggeris.Namun teman percaya , seseorang yang terlalu 'extreme' berbangga berbahasa Inggeris , berkemungkinan dipengaruhi oleh roh bahasa tersebut yang berpaksikan nilai dan budaya barat yang berasaskan falsafah yang pelbagai dan bercampur aduk iaitu ada yang baik dan ada yang buruk.

Di sudut ini teman berpendapat, Islam boleh membimbing Bahasa Inggeris supaya roh bahasanya lebih tinggi nilainya yang akhirnya mencorak cara berfikir penutur bahasa tersebut bagi memudahkan mereka menerima kebenaran sebagai kebenaran dan kepalsuan sebagai kepalsuan.

Sekali lagi kemaafan teman pinta , kerana kali ini teman menulis sesuatu yang kurang teman fahami secara baik. Tapi entah mengapa jari jemari teman kali ini terlalu gatal untuk menulisnya.Nak buat macam mana?

Dah kehabisan modal ni!

Akhir kata marilah kita berusaha mempertahankan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan disamping mengisinkan bahasa-bahasa lain untuk dituturkan oleh kaum lain dengan bebas sebebasnya.Dan kepada mereka yang hendak mengatal menukar Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia, sila datangkan tiga sebab yang kuat dan ampuh supaya dapat diterima oleh Dr Awang Sariyan dan pakar-pakar bahasa Melayu yang lain? Kalau tak mampu, eloklah mereka mengekalkan apa yang ada dan duduk diam-diam. Buat macam orang bodoh, walaupun memang sejak azali telah memang bodoh dan banggang?

(Nota: teman pun ada masanya banggang )

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betul tu bos....