Rabu, 6 Jun 2007

Ucapan Selamat Pengantin Baru Buat Pak Lah

PETIKAN DARI mSTARONLINE
06-06-2007 07:06:06 PM
Oleh SA'ODAH ELIAS
PUTRAJAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan melangsungkan perkahwinannya dengan Jeanne Abdullah pada Sabtu ini.

Menurut kenyataan daripada pejabatnya hari ini, majlis akad nikah akan dilangsungkan di kediaman rasmi Perdana Menteri di Seri Perdana dalam satu majlis tertutup yang akan hanya dihadiri keluarga terdekat.

Abdullah kehilangan isterinya allahyarham Datin Paduka Seri Endon Mahmood pada Oktober 2005 kerana barah payudara.

Jeanne, 53, mempunyai dua anak daripada perkahwinan sebelumnya, Nadiah dan Nadene.

Beliau dilahirkan pada 29 Julai 1953 dan merupakan anak sulung daripada empat adik beradik.

Beliau menerima pendidikan di Sekolah Menengah Assunta dan mempunyai pengalaman luas dalam bidang pentadbiran dan perhotelan dan pernah bertugas dalam pengurusan beberapa hotel terkemuka di negara ini, termasuk Hotel Hilton Kuala Lumpur dan Hotel Pan Pacific.

Jeanne juga pernah bertugas sebagai pengelola kediaman rasmi Timbalan Perdana Menteri dan Pengurus Kompleks Seri Perdana.


Dalam posting semalam teman berimajinasi yang Pak Lah berkahwin dengan Syafinaz, tiba-tiba hari ini teman dapat tahu dari mSTARONLINE, yang Imam Besar Islam Hadhari,merangkap Perdana Menteri akan menikah dan berkahwin dengan seorang perempuan bernama Jeanne Abdullah,53 pada hari Sabtu ini di Seri Perdana.

Oleh itu teman sebagai rakyat Malaysia dengan penuh keriangan mengucapkan Selamat pengantin baru kepada Perdana Menteri Malaysia. Dan serentak dengan itu teman ucapkan selamat jalan kepada zaman menduda kepada Pak Lah. Syabas Pak Lah. Gua caya sama lu dalam bab kawin ini saja!

Kalaulah dibenarkan oleh Polis Malaysia, teman akan perintahkan anak-anak teman menggunakan mariam buluh untuk meletupkan tujuh das tembakan ke udara sebagai tanda gembiranya teman terhadap perkahwinan Perdana Menteri yang dikatakan oleh para lawannya , sebagai Perdana Menteri yang terlemah sekali sejak merdeka.

Khabar Pak Lah akan kahwin dan ada juga yang mengatakan bahawa beliau telah kahwin telah lama tersebar.Dan Pak Lah dengan tersenyum telah dua tiga kali menafikan khabar angin seperti itu. Penafian beliau seperti lagak setenggah artis Malaysia yang selalu menafikan akan berkahwin dengan si polan anak kepada si anu tetapi akhirnya berkahwin juga dengan si polan.

Nama calon isterinya pun disebar oleh pedagang khabar angin.Tetapi di Malaysia, khabar angin selalunya akan berlaku. Dan terbukti calon isterinya benar-benar bernama Jeanne Abdullah sebagaimana yang disebarkan oleh pedagang khabar anggin.

Semoga keputusan Pak Lah untuk berkahwin bagi kali kedua adalah muktamat dan tidak ditarik balik seperti arahan penarikan balik keputusan membenarkan pelajar sekolah rendah dan menenggah mengunakan telefon bimbit sewaktu berada didalam kawasan sekolah.

Dan apa yang lebih penting keputusan untuk berkahwin ini bukan dibuat semasa Pak Lah tidur!

Yang teman tak puas hati mengapa majlis akad nikah Pak Lah hanya akan dihadiri oleh keluarga terdekat dan tidak dijemput kawan-kawan beliau dikalangan ahli kabinet? Tidakkah Samy Vellu akan marah kerana tak dijemput. Dia boleh jadi tukang 'amin'yang baik kerana suaranya yang besar. Dan tidakkah Tok Najib berasa hiba kerana sebagai Timbalan Perdana Menteri dia seharusnya dijemput. Atau pun majlis nikah sahaja dibataskan pada ahli keluarga terdekat, manakala majlis Perkahwinan akan dibuat secara besar-besaran dengan menjemput rakyat jelata dan semua menteri kabinet untuk mengalahkah majlis perkahwinan Datok Siti dengan Datok K. Tapi soalnya adakah majlis perkahwinan Pak Lah, Perdana Menteri Malaysia?

Yang teman pura-pura risau,ialah adakah majlis akad nikah dan majlis perkahwinan dibuat dalam masa yang sama dan dihadiri oleh saudara terdekat sahaja. Maka peluang rakyat hendak melihat Perdana Menteri mereka naik jinjang pelamin akan tidak kesampaian.Dan peluang Tun Mahathir untuk hadir melihat bekas Timbalannya menjadi raja sehari, tidak dapat jadi realiti.

Kalaulah benar, Pak Lah tidak akan mengadakan majlis perkahwinan yang dihadiri oleh rakyat jelata, maka tentunya banyak isyarat tandatanya(??????) terpacak dalam kepala teman.

Pertama, adakah Pak Lah malu kerana takut orang mengatakan 'dah tua pun masih mengatal hendak kahwin?'. Kalau kerana malu ,teman tak setuju kerana ada lelaki yang berumur lebih 80 tahunpun, berkahwin untuk kali pertama, kedua atau ketiga.

Kedua, adakah Pak Lah tak mahu membuat majlis perkahwinan kerana tak mahu membazir duit bagi menjamu rakyat dan orang kenamaan makan atas alasan kerajaan tak beri peruntukan untuk berkahwin walaupun yang berkahwin adalah seorang Perdana Menteri?

Wahai Pak Lah kalau itulah alasannya, teman anggap ianya terlalu lemah. Bukankah gaji dan elaun Pak Lah bertimbun disimpan ? Dan takkan anak menantu dan anak sendiri tak boleh bantu. Mereka dah jadi orang yang lebih kaya sejak Pak Lah jadi Perdana Menteri. Kalau anak dan menantu pun tak mahu bantu, buat satu panggilan ke Maxis, semua masalah selesai.

Ketiga, adakah kerana Pak Lah tak mahu jemput Tun Mahathir, maka majlis perkahwinan besar-besaran tak perlu dibuat. Hal Tun Mahathir ini jangan dirisaukan sanggat. Kalau dia dijemput , dia mungkin secara mengejut meminta untuk dimasukan ke IJN. Alasan yang diberi ialah dia mahu pemeriksaan kesihatan yang lebih menyeluruh dan teliti dibuat oleh pakar di IJN. Dan sebagai ganti diri, dia akan menghantar kad ucapan tahniah buat Pak Lah!

Keempat, adakah Pak Lah takut menantunya yang bernama Khairy tiba-tiba main mercun dan mengarah pengikutnya menjulangnya seperti yang berlaku di Ijok supaya dia boleh berteriak 'hidup daddy, semoga happy dihari bahagia ini'.

Memang telah diketahui oleh ramai orang ,Khairy ada sejenis penyakit pelik dimana dia tak boleh tenggok orang ramai, seperti di majlis perkahwinan atau majlis yang seumpama dengannya. Di dalam majlis yang mengumpulkan orang ramai perwatakan Khairy, menantu kesayangan Pak Lah akan berubah cara tiba-tiba.Teman tak kata dia akan berubah seperti pengidap babi gila.Perubahan perwatakkannya tidak siapa pun boleh menduga. Kalau di Ijok dulu, dimana terdapat ramai manusia, dia tiba-tiba berwatak samseng. Bukan samseng sembarangan, tetapi kepala bapak samseng!

Kalau itulah yang Pak Lah takutkan, apakata menantu Pak Lah yang seorang ini dikurang didalam sebuah bilik di Seri Perdana, tetapi pastikan bilik itu 'sound prove' supaya jeritan ala samsengnya tidak kedengaran.

Apapun Pak Lah jangan terlalu berkasar sangat dengan Khairy kerana takut nanti , Nori anak kasayangan Pak Lah akan menjadi ibu tunggal pula dan Pak Lah akan berputih mata kerana kehilangan seorang menantu yang bakal menjadi Perdana Menteri termuda di Malaysia pada suatu hari nanti!

Sekali lagi teman ucapkan selamat pengantin baru dan semoga bahagia selagi hayat dikandung badan.Semoga Pak Lah tak tertidur semasa angkat nikah nanti, dan lebih sensasi kalau tok kadi akan mengatakan Pak Lah bukan tidur tapi pengsan. Tak pasal-pasal Tok Kadi akan diugut untuk didakwa oleh pengampu Pak Lah!

Teman rasa tak sesuai kalau teman ucapkan semoga Pak Lah cepat-cepat dapat menimang anak hasil dari perkahwinan ini. Ini adalah kerana kalau berdasarkan adat kebiasaan ,mungkin agak payah Jeanne yang dah agak berumur dan mungkin telah monopouse untuk mengandung. Tapi kuasa Allah mengatasi hukum akal manusia dan oleh itu bukan mustahil dan anih kalau dalam waktu yang tak sampai setahun, Pak Lah akan mengalunkan azan ke telinga anak yang baru lahir.

Akhir kalam, teman berharap bebenor anak jeanne yang seramai dua orang itu , iaitu Nadiah dan Nadene tidak segera membuka langkah untuk berlumba dengan Khairy dan Kamaluddin untuk menjadi diantara makluk yang terkaya di Malaysia!

(Nota:Buat Pak Lah ,kemaafan adalahm dipinta sekiranya teman terkasar bahasa Malaysia!)

1 ulasan:

summer comforter sets berkata...

Beliau dilahirkan pada 29 Julai 1953 dan merupakan anak sulung daripada empat adik beradik.
maria b lawn replica wholesale ,
maria b catalogue wholesale ,