Jumaat, 18 Januari 2008

Ibnu Hasyim Bertanya: Teman Menjawab

Sebelum solat jumaat, teman menerima panggilan telefon dari Ibnu hasyim. Dia tanya samada teman sudah membaca posting terbarunya, yang bertajuk 'Saya Tegaskan Memang Politik Kelantan Dalam Bahaya '.

Lalu, teman jawab 'sudah'. Dia tanya lagi , adakah tulisannya boleh membuat ahli Pas marah. Teman jawab, tidak ada sebab ahli Pas marah. Kalau ada yang marah, biarkan saja. Dan teman beritahu dia, tulisannya boleh dikatogerikan sebagai sebuah peringatan. Dia juga menyuarakan kerisauan, kalau-kalau tulisannya sedikit sebanyak mencederakan Pas. Teman jawab, tulisannya ditahap biasa sahaja dan yang hebat adalah tajuk yang digunakan: bunyinya agak mengemparkan. Dia ketawa senang hati. Teman tahu, dia begitu sayangkan Pas. Teman pun sepertinya, sayangkan perjuangan Pas. Musuh teman jelas. Musuh Ibnu hashyim pun jelas. Siapakah lagi, kalau bukan UMNO dan Barisan Nasional laknatullah!

Dalam perbualan kami, teman sempat memberitahunya, bahawa setiap kali Pilihanraya Umum, Kerajaan Pas Kelantan memang dalam keadaan bahaya. UMNO dan Barisan Nasional tidak pernah tidur dan sentiasa mencari jalan walau dengan apa cara sekalipun untuk menawan Kelantan dari tangan Pas.

Pada pilihanraya Umum nanti, entah berapa lori duit yang akan dibelanjakan untuk membeli undi rakyat Kelantan. Sesungguhnya duit tak jadi masalah pada UMNO. Tokeh judi boleh sediakan. Tokeh arak boleh sediakan. Kontraktor-kontraktor yang diberi beberapa projek besar pun tak kedekut untuk keluarkan duit. Ah, tak payah cerita panjang-panjang tentang hal ini kerana kebanyakkan penduduk bumi dan langit tahu dan teramat tahu , dari sumber mana duit mengalir untuk memenangkan UMNO /BN. Mati dan hidup UMNO / BN adalah kerana duit.

Sebelum kami berhenti berbual, sempat Ibnu hasyim bertanya dengan nada bergurau pada teman " apakah bunyi niat pemimpin UMNO semasa hendak mula mendirikan solat". Teman pun jawab secara berseloroh: "Sahaja aku sembahyang zohor empat rakaat kerana duit".

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pada saya sesungguhnya itulah perjuangan utama UMNO. Duit mengaburi mata mereka sehingga terlupa (sengaja buat2 lupa) ajaran Islam yang sebenar. Mereka tahu...tapi mereka lebih sayangkan duit dan kehidupan mereka di dunia ni..Kasihanilah mereka Ya Allah...