Khamis, 27 Disember 2007

Saman ! Jangan Tak Saman Polis Malaya

Hari ini Mat Sabu dan Hj Mustafa Ali membuat laporan polis terhadap penangkapan polis yang tidak mengikut prosidur.

"Ketika ditangkap di Plaza Tol Tambun, saya diperlakukan seolah-olah mafia," kata Mohamad Sabu kepada wartawan sebaik selesai membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi, di sini pagi tadi.

Beliau berkata, polis bertindak memecahkan cermin keretanya menggunakan tukul besi sebesar kepala lutut dan kemudian mengheret beliau keluar ala-mafia seolah-olah dia adalah penjenayah kejam yang sangat dikehendaki.

Sementara itu, Mustafa menggesa polis menjalankan satu siasatan lengkap ke atas penangkapan beliau yang dipercayai tidak sah (unlawful inprisonment) dan bertentangan undang-undang.

Menceritakan kejadian tangkapannya pada 11 Disember lalu, Mustafa berkata semasa keluar dari pintu bangunan Parlimen, beliau didatangi pegawai polis yang minta diikuti ke kenderaan polis.

"Saya tanya untuk apa dan dia menyatakan ini berkait dengan 'court order' (perintah mahkamah) sambil menunjukkan kepada saya. Saya sempat melihatnya, dan berkata bahawa nama saya tidak tertera di situ, namun dia menyatakan bahawa saya adalah 'suspek' dan apabila ditanya suspek apa?' anggots polis membisu," kata Mustafa.


Untuk bacaan terperinci baca disini

Dan pada hari ini juga tiga ratus orang hadir di perkarangan mahkamah Kuala Terengganu untuk memberikan sokongan kepada Suwandi dan Azman yang memfailkan saman terhadap pihak polis dan kerajaan Malaya.

Saman Suwandi yang difailkan oleh Wan Mutalib & Co dan Azman oleh Tetuan Haris & Co. Kedua-dua peguam tersebut sampai diperkarangan mahkamah Kuala Terengganu sekitar jam 9.15 pagi. Kehadiran mereka disambut dengan seruan 'Allah yang maha Besar' oleh orang ramai yang hadir di situ.

Untuk bacaan terperinci baca disini


Memang patut Polis Malaya di saman. Banyak sangat tindakan pelik dan ganas telah mereka lakukan terhadap pemimpin dan ahli Pas. Teman tak nak cakap banyak, takut jadi macam blogger, Cucu Mat Kilau, yang ditahan Polis atas tuduhan yang gilababi. Teman pun bukan berani sangat. Cukuplah kalau sekadar teman syorkan pada bang dollah supaya Polis Malaya memakai topi seperti imej di bawah dan cuba teka , imej badge polis negara mana , dan topi polis zaman bila? Kalau kawan-kawan berjaya menjawab dengan tepat, teman belanja kopi secawan! Kalau susah sangat cuba gunakan google search engine dan type :Israel Police dan GestapoPolice. Mungkin kawan-kawan akan dapat jawapannya. Selamat mencuba!






Tiada ulasan: