Rabu, 5 Disember 2007

Rashid SPR: Kepala Saya Yang Berat Sebelah!

"Saya tak cakap pun bahawa berlaku penghakiman berat sebelah dalam kes pilihanraya Dun Likas pada tahun 1998. Yang saya kata , apabila saya mendengar keputusan penghakiman Hakim Dato'Muhammad Kamil Awang, kepala saya tiba-tiba berat sebelah. Saya dah cakap, parti pembangkang,khususnya Pas selalu memutarbelitkan kenyataan saya. Mentang-mentanglah mereka ada Suratkhabar Harakah, manakala saya tak ada apa-apa, mudah mereka memutar dan memusing kata-kata saya"

Mungkin itulah riaksi si Rashid SPR bila dia terbaca di harakahdaily hari ini .Ringkasan berita adalah seperti berikut: KUALA LUMPUR, 5 Dis (Hrkh)- Peguam Negara mesti mengambil tindakan tegas diatas kebiadapan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abd Rashid Abd Rahman yang jelas menghina keputusan mahkamah dan menuduh hakim tersebut berat sebelah.

AJK PAS Pusat yang juga seorang peguam Hanipa Maidin berkata kenyataan yang dikeluarkan semalam merupakan satu tuduhan yang serius dan secara tidak langsung mempertikaikan intergriti badan kehakiman termasuk kewibawaan hakim itu sendiri.

"Peguam Negara boleh menghantar satu notis tunjuk sebab kenapa beliau tidak boleh dikenakan tindakan atas kenyataannya dan jika sabit boleh sehingga dikenakan hukuman penjara," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.net.Klik disini untuk bacaan selanjutnya

Berapa kali teman dah cakap lidah si Rashid bercabang sepuluh. Dengan muka selamba dia boleh berbohong dari pagi sampai ke petang dan dari malam hingga ke subuh.

Izinkan teman berhipotesis seperti berikut: Latarbelakang si Rashid sejak kecil lagi telah menjadikan dia seorang pembohong.

Mungkin dia membesar dalam keluarga yang suka berbohong. Misalnya, bapanya saban waktu membohongi emaknya. Emaknya pula membohongi bapaknya sebagai balasan:bohong dibayar dengan bohong.

Kedua emak bapaknya pula membohongi anak-anaknya. Dan anak-anaknya, termasuk si Rashid membohongi kedua emak bapanya. Adik beradiknya juga berbohong antara sesama mereka.

Bila si Rashid besar dan boleh ke sekolah penyakit berbohongnya semakin menebal dalam dirinya. Guru-gurunya dan kawan-kawan satu sekolah habis dibohonginya.Lidahnya mula bercabang dua.

Penyakit ini semakin menjadi-jadi bila dia masuk Universiti. Habis semua pensyarahnya tidak pernah tidak, terkena bohongannya.

Dan penyakitnya menjadi lebih parah, apabila dia memasuki alam pekerjaan.

Penyakit Si Rashid berada ditahap 'beyond acuteness' bila usianya menuju ke arah senja!,terutama bila dilantik menjadi Pengerusi SPR. Ringkasnya sudah tidak ada penawar untuk menyembuhkan penyakitnya, melainkan dibunuh ibunya.

Demikianlah hipotesis teman tentang Rashid SPR yang lidahnya bercabang sepuluh. Adakah sesiapa yang boleh membantu untuk membuktikan hipotesis teman adalah satu teori yang tak boleh disangkal dan sah seperti teori graviti?

Dan alangkah baiknya kalau ada sesiapa di kalangan kawan-kawan yang boleh meluangkan masa yang berharga untuk membuat kajian terperinci samada yang melantik dan mengekalkan jawatan si Rashid SPR juga mengidap penyakit yang sama!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya fikir Rashid ini patut disoal siasat.

Bukan oleh SPR, tapi oleh Pusat Pemulihan Tanjung Rambutan.

Mungkin Rashid akan cakap, "kepala dah ok, tapi tiba-tiba hati rasa berat pulak dah..."

http://zainulfaqar.wordpress.com