Jumaat, 14 Disember 2007

Cerita Tentang Bang Dollah di Tahan!

Kisahnya bermula pada suatu pagi yang tenang dan damai:

"Panggilkan bekas PM Malaya masuk" arah teman kepada pembantu peribadi teman.

Maka masuklah bekas PM yang kelima Malaya diiringi oleh pembantu teman yang setia.

"Assalamualaikum Ya Dollah" tegur teman sebaik bekas PM muncul dengan wajah yang sugul.

"Waalaikumsalam". jawab dollah perlahan.

"Sebagai Perdana Menteri baru saya hendak bersembang dengan dollah, sebelum, dollah dikenakan tahanan tanpa bicara"

"Ditahan tanpa bicara! apa salah saya Tuan Perdana Menteri?

"Dollah, jangan panggil saya tuan. Saya hanya hamba Tuhan. Panggil saja saya Sheikh"

"baik, sheikh. Minta sangat pada sheikh sekiranya saya didapati melanggar undang-undang eloklah saya dibicarakan terlebih dahulu"

"Kesalahan dollah terlalu banyak. Jadi tak payah pakai mahkamah. Masuk terus dalam pusat tahanan "

"Sheikh, bukankah pemerintahan sheikh berdasarkan syariat Allah. Takkan ada ISA lagi"

"Betul dollah, tapi dollah jangan takut ,bukan dollah sahaja yang dikenakan tahanan tanpa bicara. Zam, Nazri, Mahyuddin, Najib, Samy vellu, dan lain-lain menteri dan timbalan menteri semasa dollah berkuasa akan ditahan tanpa bicara walaupun kerajaan saya telah memansukhkan akta kuno dan jakun itu"

"Saya bangkang. Ini hukuman zalim. Sesorang itu tak boleh ditahan atau dipenjarakan sehinggalah mahkamah mendapati kami bersalah"

"Tapi dollah, mengapa semasa dollah berkuasa dulu digunakan ISA? Mengapa tak dibicarakan mereka yang kononnya bersalah ?

"Sheikh, silap faham. Saya terpaksa mengunakan ISA kerana kerajaan saya bukan kerajaan yang ditadbir mengikut Islam. Kerajaan BN dibawah saya adalah sekular.

"Negara sekular banyak di dalam dunia ini seperti Amerika, Britain dan negara-negara Eropah yang lain, begitu juga di kebanyakan negara Asia. Tapi negara-negara itu ,mana ada akta seperti ISA yang zalim dan kuno. Jawab dollah!"

"Saya setuju. Tapi BN tak boleh bertahan lama kalau tak ada ISA.Kami guna ISA untuk menakut-nakutkan rakyat supaya tidak berani bersuara dengan bebas. Kami guna ISA untuk melemahkan musuh politik kami. Banyak kegunaannya bagi kepentingan saya dan kerajaan BN"

"Dollah , akta itu zalim. Kerana akta itu, seorang ayah yang juga seorang suami yang tak tentu bersalah ditahan secara zalim di Kem kemunting dan menderitalah anak dan isterinya. Apakah dollah tak terfikir hal ini atau dollah tak ada hati perut?".

"Terfikir juga. Tapi nak buat macam mana. Rakyat kebanyakannya tak kisah. Itu sebab kerajaan BN masih mendapat undi dari rakyat yang tak kisah. Yang penting, bukan semua rakyat diISAKAN".

"Beginilah dollah, kerajaan yang saya terajui bukan pendendam tapi kezaliman kerajaan BN yang sanggup memasukkan orang yang tak tentu berdosa di dalam kem tahanan tanpa bicara adalah sesuatu yang tak boleh dimaafkan begitu sahaja.Maka dengan kuasa yang ada saya akan tetap dengan keputusan untuk menahan dollah dan suku sakat tanpa bicara.Dan bolehlah bersiap sedia untuk berangkat ke Kemunting ".

Bang dollah meraung menanggis. Dia sedih kerana terpaksa berpisah dengan ahli keluarganya. Dia juga memikirkan , apa akan terjadi pada isteri, cucu dan annak-anaknya semasa di tahan tanpa bicara.

Sesungguh dia tak sangka, kerajaan BN boleh tumbang. Ini semua angkara rakyat serta angkatan bersenjata bangun melakukan revolusi Islam tanpa menumpahkan setitik darah yang merupakan sejarah pertama berlaku di Asia. Inilah akibat bila rakyat tidak percaya pada sistem demokrasi yang serba pincang akibat permainan kerajaan BN. Dan Bang dollah cukup hairan macamana Yang di Pertuan Agung boleh melantik seorang Perdana Menteri yang tak dikenali.(temanlah tu....he...he)

Alangkah terkejutnya bang dollah sebaik sahaja dia sampai di Kem tahanan Kemunting , semuanya telah bertukar wajah. Kem tahanan tersebut telah ditukar kepada Pusat Pemulihan Virus Sekularisme BN dan Pembentukan Insan Kamil.

Dipusat itu bang dolah tidak rasa sunyi, kerana dia dan kesemua penghuninya disediakan bilik yang berasingan. Bila tidak ada kelas dia boleh menghubungi isteri, cucu dan anak-anaknya melalui kemudahan teleconference.

Dia mulai separuh insaf, sesungguhnya dia dan gengnya adalah manusia yang tak sayangkan negara dan melakukan seribu satu kezaliman ke atas rakyat.Memang patut kerajaan baru memasukkan dia di pusat pemulihan ini.

Bilakah bang dollah dan geng akan keluar dari pusat pemulihan itu? Jawabnya sehingga dia dan gengnya pulih sepenuhnya!

Tiada ulasan: