Ahad, 15 Julai 2007

Pendekatan Islam Hadhari Dan Bola

Masa bebudak dulu, teman pernah jadi kapten bola di kampung.

Macam mana pun ada satu peristiwa yang sampai sekarang teman tak lupa. Iaitu teman amat berkecil hati dengan seorang kawan dalam pasukan bola sepak dimana teman , bukan setakat kapten tetapi pengurusnya . Memang patut teman kecik hati. Ada ke patut , teman seorang kapten merangkap pengurus tak diberi peluang masuk gelanggang melawan pasukan bola kampung lain. Teman yang bersusah payah menubuh pasukan bola, tetapi bila sampai waktu hendak mulakan permainan, teman disuruh oleh seorang kawan yang bernama Zaki, supaya berlatih menyepak anggin sementara menunggu permainan separuh yang pertama selesai.

Bila permainan separuh masa pertama selesai, teman pun terus meluru ke tengah padang. Masa itu pasukan bola sepak dimana teman adalah kapten dan pengurusnya sedang berkurumum dekat baldi yang berisi air sirap manis yang berais. Dahaga konon. Pasukan lawan pun turut mengasak air sirap manis yang berais. Dahaga konon. Dua pasukan ni, tak hormat lansung pada orang yang menyediakan air sirap manis berais. Siapa lagi, temanlah, pembancuh air sirap, kapten merangkap pengurus pasukan bola!

Selepas berehat beberapa minit , maka kedua pasukan yang akan meneruskan pertempuran berlari ke tenggah padang untuk menyudahkan permainan bagi menentukan pemenang. Kedudukan masa itu seri 1-1. Teman tahu, kali ini pasukan teman akan merembat masuk dua gol. Keyakinan teman berdasarkan andaian yang mudah: Kalaulah kapten yang main, tentu boleh menang.

Macam hendak teman tempeling saja muka si Zaki, bila dia berbisik sebelum permainan kedua bermula. Katanya:"aku ingat, kau rihat lagi, berlatih sepak angin. Biar kami yang main. Kami janji pasukan kita menang". Dengan suara yang agak tinggi teman menegaskan: "hei zaki, aku kapten, aku pengurus, aku yang buat keputusan siapa yang boleh main , siapa yang tak boleh main. Sekarang 'time'aku main". Maka dijawab oleh si Zaki dengan nada sinis : "betoi, kau kapten, kau pengurus, tapi kau tak pandai sepak bola. Kaki engkau pengkor".

Bagai nak meletup anak telinga teman mendengor cakap Zaki. Kecik hati teman bila Zaki cakap macam itu. Tapi apa nak buat. Teman pun tak nak memalukan pasukan sendiri kalau berlaku pertengkaran yang lebih besar diantara teman dan Zaki. Sebagai seorang pemimpin, teman perlu mengalah dan terus berlari keluar dari padang tanpa memandang ke belakang sambil airmata teman bercucuran jatuh membasahi pipi. Oh, hati teman cukup terluka: seorang Kapten bola sepak, merangkap pengurus, merangkap pembancuh air sirap, tak diizin bermain oleh kawan sepasukannya!

Itu kisah semasa teman bebudak. Memang teman akui teman tak berapa pandai main bola. Boleh dikatakan banyak jenis permainan, teman tak mahir dan ada yang teman tak minat langsung iaitu, main layang-layang dan gasing. Mungkin teman ada kelebihan lain , iaitu mengusahakan pembentukan pasukan bola dan badminton di kampung. Bukan kerja mudah. Dan suka teman beritahu disini perlantikan teman sebagai kapten bukan teman sendiri yang buat. Yang melantik teman ialah kawan-kawan melalui undi angkat tangan.

Bila dah tua ni, teman jarang ambil pusing pasal bola. Pasukan Malaysia nak telingkup ke, kalah ke, teman tak peduli. Tapi sejak dua menjak ni teman kesian juga nengok FAM kena balun oleh para pengkritik yang kebanyakkannya tak bertauliah. FAM semakin dimaki hamun apabila pasukan Bola Sepak Malaysia baru-baru ini kalah ditangan China 1-5 dan semalam kalah ditangan Urberkistan 0-5 di gelanggang sendiri. Maka semakin kuat rungutan peminat bola yang meminta supaya pengurusan FAM dirombak dari atas ke bawah. Kesian FAM. Nasib engkaulah!

Walaupun teman tak suka sentuh pasal bola membola ni, rasanya tak salah kalau teman hendak beri pendapat teman seadanya. Teman berpendapat , mengapa tak difikirkan pendekatan Islam Hadhadri dalam usaha menguatkan pasukan bola sepak Malaysia. Bukankah telah dicanang setiap saat dan ketika bahawa Pendekatan Islam hadhari terlalu hebat kerana ianya dapat menyelesaikan apa sahaja masalah dalam dunia ini.

Sebagai contoh, pendekatan Islam hadhari telah dipersetujui oleh kerajaan Siam sebagai formula tepat yang boleh digunapakai dalam usaha menamatkan perbalahan di antara puak Islam di Selatan Siam dengan Kerajaan Siam. Bagi tujuan itu sebuah Task Force 2010 Malaysia yang diketuai oleh Ketua Pengarahnya, Leftenan Jeneral Datuk Wan Abu Bakar Omar telah dibentuk dan task force ini akan berkerjasama kerajaan Siam untuk menyelesaikan segala perbalahan melalui pendekatan Islam Hadhari .

Kalaulah dalam kes bermandi darah di Selatan Siam , pendekatan Islam Hadhari telah dikatakan sebagai jalan penyelesaian maka tidak keterlaluan teman kata bahawa pendekatan Islam hadhari juga amat sesuai untuk dijadikan penawar ajaib yang akan membawa pasukan bola Sepak Malaysia ke puncak kejayaan dan ke puncak Everest.

Sekiranya cadangan teman dipersetujui, adalah dicadangkan Dr Mashitah sebagai Pengerusi Task Force untuk memulihkan Pasukan bola sepak Malaysia melalui pendekatan Islam hadhari. Semua ahli jawatankuasa atau beberapa tokoh FAM boleh duduk dalam task force ini. Ahli Task Force yang dilantik seharusnya berbangga duduk dibawah kepimpinan Dr Mashitah kerana dia seorang Setiausaha Parlimen yang baik akhlaknya dan terkenal kerana tidak pernah bergaduh dengan jiran sebelah rumahnya!

Dan Dr Mashitah juga boleh dibangaai oleh ramai ahli Task Force kerana dia seorang ulamak yang terlalu berani . Contoh keberaniannya dapat dilihat dari fatwanya yang mengatakan bahawa lebih baik beri kerja kepada pencuri daripada mengenakan hukuman hudud ke atas pencuri . Bukankah fatwa yang sebegitu berani cukup harmoni dengan pendekatan Islam Hadhari?!

Eh, sebelum teman terlupa, kawan dan guru teman dulu yang bernama Datuk Nakhaie Hj Ahmad jangan lupa dijemput. Dia pemikir yang hebat! Pak Lah pun akan kelihatan lebih bebal kalau dia berdepan dengan Datuk Nakhaie Hj Ahmad

2 ulasan:

"razak Yang Mana" berkata...

Ha, tak paham paham lagi ka? Tok sheikh kita nak jadi pengurus merangkap pembancuh air utk pasukan malaysia la tu. Dia pun bukan sebarangan org, berpengalaman. Raja Ahmad berilah peluang kepada sheikh pula, jangan dok buat muka tercengang 24 jam. Senyum pun nampak tercengang raja amad oiii

sheikh teluk intan berkata...

Salam,'razak yang mana'
Terima kasih sudi blog orang tua ni.Pandangan saudaraku , membuat teman tersenyum.
Salam