Ahad, 17 Jun 2007

Pak Lah Beri Jaminan UM Tak Akan Dipindahkan


Dalam akhbar hari ini diberitakan Pak Lah memberitahu para wartawan di Kepala Batas bahawa kampus induk Universiti Malaya (UM) tidak akan dipindah daripada lokasi sekarang di Lembah Pantai ke tempat lain.Pak Lah yang juga pengantin baru seMalaya berkata, beliau sebelum ini tidak ada mendengar sebarang cadangan untuk memindahkan kampus UM itu ke tempat lain.

Maknanya syarikat hartanah, Guocoland (M) Berhad yang telah membuat tawaran untuk memindahkan universiti itu ke Sepang dan membangunkan tapak kampus sekarang sebagai pusat komersil dan perumahan menerusi projek yang dianggarkan bernilai RM10 bilion telah gagal merealisasi mimpi indah mereka.


Soalnya dah dua tiga hari cerita cadangan itu jadi berita, baru hari isu ini diberi reaksi oleh PM. Itupun setelah , ramai yang tak bersetuju,khususnya Pak Engku Aziz yang mengatakan, cadangan tersebut adalah gila dan kurang ajar , maka barulah Pak Lah dan Tok Najib bersuara dan menafikannya. Kalaulah rakyat berdiam diri dengan cadangan Guocoland(M)Berhad ,kita tak tahu apakah baris perkataan yang akan keluar dari mulut dari PM dan Timbalannya.

Teman tak tahu samada, teman perlu hairan atau tidak,bahawa dizaman pemerintahan Iman Islam Hadhari ini, begitu berani sangat syarikat sekian membuat cadangan atau kenyataan bahawa projek sekian akan dijalankan atau akan mengambil alih projek sekian dan Perdana Menteri kelihatan sebagai diantara orang yang terakhir mendengar cadangan yang begitu dan begini . Adakah imej Pak Lah sebagai 'Mr Clean telah bertukar kepada 'Mr Know Nothing ! Entahlah, labu!

Walaubagaimanapun, teman suka juga UM tak dialihkan ke tempat lain. Teman sebagai graduan UM , turut menyimpan ratusan nostagia semasa belajor di situ. Dan memang tak wajar UM ditukar ke tempat lain, kerana selain nilai sejarahnya, ianya juga bukan barangan komoditi yang boleh dijual beli untuk kepentingan segelintir manusia pelahap.

Oleh itu bergembiralah warga UM kerana anda kekal disitu sehingga pencen atau berhenti atau diberhentikan.

Buat , VC, pengurusan atasan, professor atau pensyarah, teman berharap supaya lipatgandakan usaha untuk mengembalikan kecermerlangan UM yang semakin merosot dari segi 'ranking'.Bior teman dan graduan UM yang lain , serta rakyat jelata dapat menumpang kebanggaan.

Dan sebagai bekas pelajar tua yang prihatin , teman ingin menasihatkan sebahagian para professor dan pensyarah supaya jangan sekali jadi professor angguk dan pecacai kepada pemimpin UMNO dan Barisan Nasional. Buruk padahnya.

Peliharalah nilai kesarjanaan anda , kalau tidak anda akan diketawakan oleh rakyat,termasuk pencuci jamban dan pengawal keselamatan UM!

Selain itu, jangan gunakan kuasa yang ada untuk mengurung minda pelajar yang punya idealisme yang tinggi , dengan berselindung di belakang Akta Kolej dan Universiti. Gunakan budi bicara dan daya inteletual yang hebat supaya pelajar UM mempunyai ruang yang selesa untuk menyuarakan isihati mereka. Jangan jadikan pelajar UM, kayu mati.

Dengar tu!.

Tentu para professor dan pensyarah-pensyarah UM yang punya gelaran doktor falsafah dalam pelbagai disiplin tidak mahu disamatarafkan daya intelektual mereka dengan mamak jual pesembur bernama , Zainuddin Maidin. Malu,yop . Kalau tahu malu, ubah sikap pengampu dan pecacai kepada sikap yang beretika iaitu tunduk hanya kepada kebenaran.

Sekiranya masih terdapat sebahagian Penguasa, Professor dan pensyarah UM ,sanggup menjadi alat pecacai pemimpin Barisan Nasional , maka teman cadangkan adalah lebih baik supaya Universiti Malaya ditukar nama kepada Sekolah Menenggah Barisan Nasional Malaya. Baru betui!

Tiada ulasan: