Rabu, 12 September 2007

Polis Dan UMNO bersekongkol Di Batu Buruk?

Adik ipar teman hari ini menziarahi teman yang sedang sakit. Beliau baru pulang dari Trengganu kerana urusan bisniss. Banyak perkara yang beliau ceritakan. Termasuk dalam senarai cerita beliau ialah tentang peristiwa di Batu Buruk pada malam Sabtu dulu. Peristiwa ini sudah diketahui oleh orang ramai satu Malaya.

Kebetulan adik ipar teman sedang menjamu selera digerai berhampiran dengan peristiwa itu. Dia dapati ramai orang digerai itu. Kemudian dia tahu, kebanyakan yang berada digerai itu asalnya hendak mendengar ceramah anjuran Bersih yang dianggotai oleh Pas, PKR ,Dap dan beberapa buah NGO. Oleh kerana program tersebut telah ditarik permitnya, maka ramai yang hadir membuat keputusan untuk pulang. Tambahan pula banyak jalan ke tempat ceramah terdapat Polis Malaysia yang hebat telah membuat 'roadblock'.

Semasa adik ipar teman menjamu selera, sekumpulan FRU mengunakan alat penyembur air asid dan memancut ke arah gerai tersebut. Berterbangan pinggan, cawan dan sebagainya. Dan yang menyedihkan anak tuan gerai yang sedang tidur di dalam buaiyan yang digantung di sisi depan gerai tersebut menanggis dengan kuat dan ibunya terus mendokongnya. Anak kecil itu akhirnya diam.Pengsan.

Melihat keadaan si anak kecil itu, adik ipar teman terus membantu. Beliau bersama dua orang pelanggan gerai berserta ibu anak kecil itu, terus membawa anak kecil itu ke hospital. Syukur si anak kecil itu selamat.

Seterusnya adik ipar teman menceritakan sekumpulan mat rempit yang bukan bertujuan untuk mendengar ceramah, telah dihampiri sekumpulan Polis Malaysia yang hebat. Salah seorang daripada Polis Malaysia telah menendang motor seorang Mat Rempit. Maka berlakulah pergaduhan antara kumpulan Mat Rempit dengan Sekumpulan Polis Malaysia yang terkenal sebagai berdisiplin dan beraklak mulia.

Banyak lagi peristiwa yang berlaku diceritakan oleh adik ipar teman tentang peristiwa di Batu Buruk, termasuk kes dua orang rakyat biasa telah ditembak oleh polis Malaysia menggunakan peluru hidup. Teman yang sedang menahan kesakitan, menjadi pendengar yang setia. Fikiran dan perasaan teman cukup terganggu dengan apa yang telah diceritakan oleh adik ipar teman.

Teman cuba memberi justifikasi positif terhadap tindakan FRU yang mengunakan water cannon yang digunakan untuk memancut gerai tersebut. Kemungkinan di Batu Buruk telah lama tak hujan. Bagi menyejukkan persekitaran , air asid dipanjutkan. Mengapa air asid? Mungkin FRU tak terfikir ada air lain.

Mengenai polis Malaysia menendang motor rempit, mungkin ini cara baru yang diajar oleh Islam Hadhari untuk menunjukkan kemesraan sesama insan.

Tentang penggunaan peluru hidup yang digunakan oleh polis, ianya bukan sesuatu yang luar biasa. Kalau guna peluru mati, tentu yang ditembak terus mati. Kalau guna peluru hidup, terbukti dua orang yang ditembak masih hidup.

Ah, mengapa teman meraban tak tentu kira? Sudah ramai pemimpin Pas yang menyatakan bahawa peristiwa di Batu Buruk adalah perancangan Polis dan UMNO untuk memburukkan Pas khususnya.

Teman cuba bersangka baik, Polis dan UMNO adalah entiti yang berbeza. Masakan Polis sanggup mengadaikan prinsip untuk mengampu UMNO. Teman percaya Polis Malaysia yang di diketuai oleh Tan Sri Musa Hasan, anak seorang ulama tak mungkin bacul dan sanggup menjadi pecacai UMNO. Dan dalam masa yang sama Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri Malaysia adalah anak dan cucu kepada Ulama. Masakan anak dan cucu ulama sanggup membenarkan parti yang dipimpinnya, bersekongkol dengan Polis Malaysia untuk merancang sesuatu yang jelek dan hodoh.

Namun bila teman teringat riwayat Nabi Noh a.s dimana anaknya sendiri enggan mengikuti ajaran ayahnya dan teringat pula bait lagu kumpulan Raihan 'iman tak dapat diwarisi dari ayah yang bertakwa', maka teman bertanya diri sendiri adakah Tan Sri Musa Hassan dan Pak Lah sedang menjejaki langkah anak Nabi Noh a.s yang engkar?

Tiada ulasan: